جراحی لیفت صورت که به نام ریدکتومی هم شناخته شده است می تواند آشکارترین نشانه های پیری را که به علت اثرات جاذبه زمین، استرس و در معرض قرار گرفتن تابش نور خورشید ایجاد شده اند بهبود ببخشد. این روند شامل برداشتن پوست ها و چربی های اضافی، تنگ کردن ماهیچه های زیرین و فرم دادن مجدد پوست صورت و گردن شماست. ممکن است شما در مورد انتظاراتتان با جراح پلاستیک صورت خود بحث کنید، اما در ذهن خود داشته باشید که جراحان پلاستیک پزشک هستند و جادوگر نیستند.

و اما مراقبت های بعد از لیفت پوست چیست؟ در ادامه ی مطلب به تمامی دانستی های لازم درباره‌ی بعد از لیفت اشاره شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی جراحی لیفت پوست، مراقبت های بعد از آن، روش‌های جوانسازی و یا برای رزرو نوبت در کلینیک پوست و مو رازی با شماره تلفن های 02145379 تماس حاصل فرمایید.

مراقبت بعد از لیفت پوست


در حالی که زمان نقاهت بعد از لیفت پوست صورت می تواند بین بیماران متفاوت باشد، روش های موجود مراقبت بعد از عمل می‌تواند به کاهش این زمان کمک کند. با دنبال کردن این نکته‌ها، علاوه بر پیشنهاد‌های جراح‌تان، می توانید شانس بیماری‌های ثانویه را کم کنید.
این ۹ مراقبت های بعد از لیفت پوست صورت را بخوانید و چهره جدید خود راکشف کنید:

تمیز و مرطوب نگه داشتن

بعد از انجام لیفت پوست صورت، استراحت تا ۲۴ ساعت بسیار مهم است. ممکن است از باندپیچی صورت شما خونریزی خفیفی اتفاق بیافتد که طبیعی است. حتماً به عکس العمل صورتتان بعد از عمل توجه داشته باشید.

بعد از ۲۴ ساعت، می توانید باندپیچی را بردارید. احتمالاً در اطراف محل برش‌ها، التهاب و احساس درد دارید. سه بار در روز محل برش‌ها را با آب و صابون بشویید تا از ورود باکتری و ویروس جلوگیری کنید.

به آرامی صورت خود را بشویید و برای جلوگیری از تجمع باکتری، از یک مایع پاک‌کننده ملایم استفاده کنید. سپس به آرامی صورت خود را خشک کرده و میزان برابری هیدروژن پروکساید و آب را با هم مخلوط کرده و با یک گوش پاک‌کن آن را به صورت خود بمالید.

همچنین ممکن است جراح‌تان برای شما پماد آنتی‌بیوتیک تجویز کرده باشد که باید استفاده کنید. بعد از آن، برای کاهش جای زخم‌ها، صورتتان را مرطوب کنید. پوست صورتتان و محل برش‌ها نباید خشک باشند. با تمیز کردن و مرطوب نگه داشتن، می توانید پوست صورتتان را تمیز نگه دارید و از آن مراقبت کنید.

آرایش کردن

ممکن است دو تا سه روز بعد از عمل، صورتتان دچار تورم شود. در صورتی که این تورم طبیعی است، بسیاری از بیماران میخواهند آن را با آرایش بپوشانند یا بعد از عمل عادات آرایشی روزانه خود را دوباره انجام دهند.

  • از آن جایی که احتمالا تا یک الی دو هفته منزل را ترک نمی کنید، بلافاصله و با عجله سراغ کیف لوازم آرایش تان نروید. رژگونه و کانسیلر شما می توانند صبر کنند. در عوض، یک هفته بعد از عمل لیفت پوست صورت، قبل از آنکه آرایش کردن را شروع کنید، برای نقاهت آن به پوست صورتتان زمان بدهید.
  • قبل از آرایش کردن مطمئن شوید که هیچ زخم بازی روی صورتتان ندارید.
  •  هم چنین آرایش با مواد گیاهی می تواند انتخابی بهتری نسبت به جایگزین های شیمیایی سنگین باشد. آن ها برای پوست شما سبکترند و هم چنین می توانند آن پوششی را که به دنبالش هستید برایتان فراهم کنند. اگر پوست صورتتان قرمز شد، برای کاهش این قرمزی از یک ماده گیاهی استفاده کنید. به عنوان نتیجه، شما می توانید به یک ظاهر طبیعی دست پیدا کنید در حالی که هنوز التهاب و کبودی را پوشانده اید.
  • فراموش نکنید که هر شب آرایش صورتتان را پاک کنید. تمیز و مرطوب کردن پوست صورتتان باید جزئی از عادات روزانه شما نیز باشد.

با انجام تزریق برای لیفت پوست صورت، می توانید حجمی را در صورت خود بازیابی کنید که ظاهر جوان تری به شما می‌دهد. هنگامی که زمان مراقبت بعد از عمل پوست صورت‌تان تمام شد، ممکن است حتی احساس کنید که نیازی به آرایش ندارید!

اجتناب از تابش نور خورشید

در طی دوره مراقبت بعد از عمل پوست صورتتان، در معرض قرار گرقتن مستقیم در برابر نورخورشید می تواند برای پوست شما مضرر باشد. در حالی که در معرض قرار گرفتن معمول آسیب زننده نیست، حداقل به مدت یک ماه باید از تابش بیش از حد نور خورشید به صورتتان جلوگیری کنید. نکته های مراقبتی روزانه از پوست به شما یادآوری می کند که در عین حال که جذب ویتامین D مهم است، هر چیزی بیش از اندازه باشد خطرناک است.

  • بعد از عمل‌تان به مدت حداقل شش ماه نباید محل برش های صورتتان در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد. تابش نور خورشید به محل برش‌های صورتتان می تواند باعث شود این نواحی تیره تر شوند. هم چنین می تواند زمان مراقبت بعد از عمل را برای شما بیشتر کند.
  • مطمئن شوید که از کرم ضد آفتاب برای محافظت این نواحی صورتتان استفاده می کنید. کرمی با 30 SPF می تواند محافظت کافی را ایجاد کند بدون آن که منافذ پوستتان را که در طی دوران بهبودی شما باید تمیز باقی بمانند مسدود کند.
  • برای محافظت بیشتر، از کلاه و عینک آفتابی مورد علاقه‌تان استفاده کنید

اکنون آماده هستید که بیرون بروید.

کاهش تورم و خونریزی

متاسفانه، تورم و التهابی که بعد از انجام عمل لیفت پوست صورت اتفاق می افتد، قبل از آنکه بهبودی حاصل شود بدتر می‌شوند. معمولا بدترین حالت آن طی روزهای اول بعد از انجام عمل جراحی زیبایی اتفاق می افتد.

  •  از کیسه های آب سرد استفاده کنید تا تورم و التهاب را کاهش دهد. هم چنین یخ گذاشتن بر روی صورتتان در اطراف محل های جراحی هم می تواند به کاهش رنگ پریدگی کمک کنند.
  • با نگه داشتن سرتان به سمت بالا می‌توانید تورم و التهاب را کاهش دهید. در هنگام خوابیدن، برای نگه داشتن سرتان به سمت بالا و در وضعیت راحت، از چندین بالشت استفاده کنید.

ممکن است متوجه شوید که اولین چیزی که در صبح اتفاق می افتد، این است که صورت شما به خصوص در اطراف فک‌تان متورم می شود. به یاد داشته باشید این طبیعی است. هم چنین برای کاهش تورم های بیشتر، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به پهلو نخوابید
  • بار سنگین بلند نکنید
  • هیچ گونه ضربه ای به صورت و گردنتان وارد نکنید

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، خونریزی خفیف طبیعی است. اغلب این خونریزی به علت افزایش فشار خون اتفاق می افتد که به علت خم شدن، بلند کردن، سرفه کردن، عطسه کردن یا زور زدن ایجاد می شود. فعالیت هایتان را به حداقل برسانید. هم چنین این کار به خصوص طی ده روز اول بعد از جراحی، به شما کمک می کند که دراز بکشید و سرتان را بالا نگه دارید.

هم چنین داروهایی مانند آسپرین و گیاهان دارویی مثل سیر، جیسینگ و ژنگو می تواند باعث خونریزی شوند و باید از خوردن آن‌ها اجتناب کرد. میزان تورمی که بیماران تجربه می کنند از موردی به مورد دیگر متفاوت است. اگر درد حاصل از تورم با داروهای مسکن کمتر نشد، لطفا با تیم ما ارتباط بگیرید.

جلوگیری از زخم شدن

با توجه به آمارها، گروه سنی 35 تا 50 سال به عنوان پرطرفدارترین گروهی شناخته می‌شود که به اقدامات زیبایی و جراحی‌های زیبایی روی صورت اقدام کرده‌اند. برخلاف نسل‌های جوان‌تر، اعضای گروه‌های سنی بزرگتر اهمیت مراقبت منظم پس از جراحی را به خوبی درک می‌کنند زیرا این مراقبت‌ها از نقاهت پس از جراحی حائز اهمیت می‌باشند. همچنین، این نشان می‌دهد که افرادی که عمل لیفت پوست صورت را انجام می‌دهند، به اندازه کافی بزرگ هستند تا بدانند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند.

بهتر است پوست صورت خود را با کندن یا برداشتن جای زخم آزرده نکنید. این کار علاوه بر ایجاد زخم، ممکن است باعث عفونت نیز شود. به جای آن، می‌توانید از کرم کاکائو، ویتامین E یا ژل زخم به مدت شش هفته بعد از جراحی استفاده کنید. زخم‌تان را با پماد به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن به زخم‌هایتان می‌تواند آن‌ها را نرم‌تر کند. همچنین مطمئن شوید که پوست شما خشک نباشد تا زخم نشود. اگر پوستتان زخم شد، از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. همچنین وازلین می‌تواند به آبرسانی پوست شما کمک کند.

به یاد داشته باشید که هر فرد به شکل متفاوتی بهبود می‌یابد. ممکن است زخم‌های شما بعد از کشیدن بخیه‌ها به رنگ صورتی پررنگ در بیایند. به زخم‌ها زمان بدهید و مراقبت کنید، سفتی پوست نرم خواهد شد و رنگ صورتی آن به سفید تغییر خواهد کرد.

آبرسانی و تغذیه پوست

روزهای اولیه بعد از عمل جراحی پلاستیک، بعد از آنکه شما تحت بیهوشی عمومی بوده اید، پوست صورتتان نیازمند آبرسانی‌ تمیز است. هم چنین در روزهای اولیه نیازمند یک رژیم غذایی پروتیئن دار هستید تا پوست شما به خوبی تغذیه شود.

  • برای حفظ قوت خود وعده‌های غذایی را حذف کنید. وعده‌های غذایی پرکالری و پروتیئنی مواد مغذی را برای بدن شما فراهم خواهند کرد که برای بهبودی سریعتر به آنها نیاز دارید.
  • از آنجایی که تا چند هفته بعد از عمل فعالیت‌های شما کاهش پیدا می کند، مهم است که فیبر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. مطمئن شوید حداقل دو وعده میوه در روز می‌خورید و برای جلوگیری از یبوست آب بنوشید.
  • ممکن است شما به یک ملین یا چای گیاهی مخصوص یبوست نیاز داشته باشید تا از زور زدن در دستشویی اجتناب کنید.
  • برای آبرسانی، نوشیدن آب، بهترین گزینه است. با این وجود ممکن است شما به ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتری برای سیستم بدنی تان نیاز داشته باشید. اگر در رژیم تان مایع‌هایی که دارای مواد معدنی هستند اضافه کردید، فقط مطمئن شوید که قند آن کم است.
  • آبرسانی و تغذیه رسانی به دفع سموم از بدنتان کمک خواهد کرد و پوست شما را جوان نگه می دارد.

فیشیال

قبل از انجام فیشیال، بهتر است تا سه ماه بعد از جراحی خود صبر کنید. این به شما اجازه خواهد داد که بعد از آنکه تورم‌های‌ صورتتان فروکش کرد، بیشترین استفاده را از فیشیال ببرید.

با این وجود، ممکن است تصمیم بگیرید چهار هفته بعد از لیفت پوست صورت تان فیشیال انجام دهید. با کارشناس فیشیال‌ صورت خود صحبت کنید و ببینید آیا می تواند نکته‌های مفیدی برای مراقبت از پوست با شما به اشتراک بگذارد. هم چنین آن‌ها می توانند به شما در مورد بهترین نوع فیشیال که مناسب با سبک زندگی تان، سن تان و نوع پوستتان است اطلاعات دهند.

  • فراموش نکنید که کارشناس فیشیال صورت خود را مطلع کنید که اخیرا لیفت پوست صورت انجام داده اید. به این ترتیب، آن‌ها می توانند کار خود را در ناحیه هایی که ممکن است برای شما ناراحتی ایجاد کند انجام ندهند.
  •  در طی انجام فیشیال، از کارشناس فیشیال صورت خود بخواهید بر ناحیه هایی تمرکز کند که قبل از انجام لیفت پوست صورتتان مورد توجه بوده است. زمان و نیروی جاذبه هنوز می تواند بر این نواحی تاثیر بگذارد، چرا که این نواحی در عمل جراحی پالستیک شما اولویت داشته اند.
  • با کمی مراقبت بیشتر و حساس تر نسبت به این نواحی، شما می توانید زمان نقاهت بعد از لیفت پوست صورت و روند بهبودتان را سریع تر کنید.

درمان ها

هرچند لیفت پوست صورت می‌تواند به پوشاندن نشانه‌های پیری کمک کند، اما نمی‌تواند روند پیری را متوقف کند. با اضافه کردن چند روش درمانی دیگر، می‌توانید پوست صورت خود را جوان و تمیز نگه دارید. اما برای هر فرد، نیازها و وضعیت پوستی متفاوت است، بنابراین برنامه مراقبتی شما باید با نیازهای خاص پوستتان هماهنگ شود.

قبل از شروع برنامه‌های طولانی‌مدت مراقبت از پوست، با جراح خود مشورت کنید. این مشاوره ممکن است شامل لایه‌برداری شیمیایی، درمان‌های تزریقی یا درمان‌های لیزری باشد که می‌توانند اثرات لیفت پوست صورت را گسترش دهند.

از آنجایی که لیفت پوست صورت نتایج دائمی ندارد، این درمان‌ها می‌توانند اثرات لیفت پوست را تقویت کرده و بهبود بخشند. بعد از انجام این درمان‌ها، می‌توانید تا پنج روز از یک لایه نازک وازلین برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده کنید.

همچنین، اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید، سیگار کشیدن و تماس با آلاینده‌ها می‌تواند به سالمتی پوست شما کمک کند. به خود یادآوری کنید که بهبودی زمان می‌برد و تورم‌ها و تغییرات رنگ موقتی هستند. همچنین، برای درمان افسردگی پس از عمل، به آینده‌نگر باشید و به زمانی فکر کنید که در ابتدا تصمیم گرفتید جراحی پلاستیک انجام دهید.

کاهش فعالیت ها

بی‌حسی اطراف نواحی جراحی طبیعی است، بنابراین نگران نشوید. ممکن است چندین ماه طول بکشد تا همه چیز دوباره طبیعی شود.

  • در طی دوران نقاهت بعد از لیفت پوست صورت به خودتان فشار نیاورید. به جای آنکه با عجله به عادات ورزشی معمول‌تان برگردید، قبل از آنکه فعالیت‌های سخت را انجام دهید، حداقل ۱۴ روز بعد از عمل‌تان را استراحت کنید.
  • زمانی که برنامه های ورزشی خود را دوباره از سرگرفتید، مراقب باشید به خود بیش از حد فشار نیاورید. به جای آن، از کم شروع کنید و تا بهتر شدن وضعیتتان کار کنید. اگر ظرفیت لازم را در خود احساس می کنید، در هر تمرین، برنامه تمرین ورزشی خود را افزایش دهید.
  • اگر احساس سرگیجه داشتید ورزش را متوقف کنید و مطمئن شوید که آبرسانی را انجام می دهید. طی دو هفته اول راحت باشید.
  • طی این زمان، سر خود را با بالشت بالا نگه دارید. به جای آنکه به پهلو بخوابید، حداقل به مدت دو هفته به پشتتان بخوابید.
  • ماساژ دورانی صورتتان باعث می شود بخیه های کمکی پاره شوند. همانطور که خواب هستید، هم چنین می توانید از یک پوشش کمکی کشسان استفاده کنید یا ماسک لیفت پوست صورت را بگذارید تا از صورت شما طی دو هفته اول نقاهت محافظت کند.
  • توجه داشته باشید که نشستن یا بلند شدن ناگهانی بعد از دراز کشیدن می تواند سرگیجه ایجاد کند. به خودتان زمان بدهید. یک دقیقه برای بلند شدن زمان بگذارید سپس به آرامی بلند شوید.
  • مطمئن شوید قبل از آنکه راه بروید ثابت هستید و تعادل دارید. اگر هنوز احساس سرگیجه دارید، به پشت دراز بکشید
  • همانطور که بدن تان در حال بهبودی ست، به خودتان سخت نگیرید و صبور باشید.
  • به آن ۱۰ روز اول بعد از جراحی پلاستیک فکر کنید که مانند یک تعطیلات کوچک بود. پاهایتان را بالا نگه دارید، به خودتان زمان بدهید و آرام باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ