بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم یک بیماری ویروسی است که با ظاهر ضایعات برجسته کوچک و بزرگ روی پوست مشخص می‌شود. این ضایعات معمولاً دارای رنگ پوست یا سفید مرواریدی هستند و در نوک آنها یک نقطه مرکزی وجود دارد که به شکل ناف است. این ویژگی‌ها به عنوان مشخصات اصلی ضایعات مولوسکوم کنتاژیوزوم شناخته می‌شوند. ضایعات مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولاً شکل گنبدی یا گرد دارند و داخل آنها ماده‌ای ژله‌ای و سفید وجود دارد که در صورت تماس با نقاط دیگر پوست، باعث گسترش بیماری به سایر نقاط بدن می‌شود. این ضایعات می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند، از اندازه نوک یک سوزن تا اندازه یک نخود. گاهی اوقات، ضایعات مولوسکوم کنتاژیوزوم قرمز و دارای التهاب و ظاهر چرکی هستند که نشانه بهبودی بیماری است و نشانه عفونت نیست. به طور کلی، در این حالت، سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با ضایعات مولوسکوم کنتاژیوزوم است که ممکن است باعث التهاب آنها شود. بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولاً باعث خارش و ناراحتی برای بیمار نمی‌شود.

علایم و نشانه‌های مولوسکیوم (زگیل آبکی)


تنها نشانه‌ای که یک فرد دارای زگیل آبکی است، می‌تواند برجستگی‌های روی پوست باشد. این برجستگی‌ها اغلب در حدود 7 هفته پس از تماس با ویروس عامل مولوسکیوم ظاهر می‌شوند.افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است در بدن خود صدها زگیل آبکی را مشاهده کنند.در بزرگسالان، این برجستگی‌ها معمولاً روی پوست صورت، گردن، زیر بغل، بازوها و دست‌ها ظاهر می‌شود. دیگر مکان‌های شایع برای زگیل آبکی شامل دستگاه تناسلی، شکم و داخل رانهاست.گاهی اوقات، این دانه‌های آبکی تا ماه‌ها بعد ظاهر نمی‌شود.وقتی این برجستگی‌ها بر روی پوست ظاهر می‌شود، اغلب:

  • در ابتدا به شکل دانه‌های برجسته کوچک، سفت و گنبدی شکل رشد می‌کنند.
  • سطحی صاف و براق و یا مرواریدگونه دارند.
  • همرنگ گوشت یا صورتی‌رنگ هستند.
  • یک گودی در مرکز دارند. این گودی ممکن است با یک ماده سفید ضخیم پنیرمانند و چرب پر شده باشد.
  • بدون درد هستند، اما برخی از آنها با خارش همراهند.
  • زمانی که سیستم ایمنی با آنها در حال مبارزه با این ویروس است، این زگیل‌ها به رنگ قرمز در می‌آیند.
  • خارش و یا کندن زگیل می‌تواند ویروس را منتقل کرده و زگیل‌های آبکی را در مناطق دیگر بدن پخش کند.

علل ایجاد زگیل‌های آبکی


این زگیل‌ها دارای ویروسی هستند که می‌تواند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شود. همچنین، احتمال ابتلا به این ویروس از طریق لمس اشیاء آلوده نیز وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از حوله، لباس‌ها یا اسباب‌بازی‌های نرم که متعلق به فرد مبتلا به زگیل‌های آبکی است، می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود. وقتی این زگیل‌ها به بخشی از بدن نفوذ می‌یابند، ویروس به سرعت در سراسر بدن گسترش می‌یابد. اما بسیاری از افراد در برابر این ویروس مقاوم هستند و در صورت تماس با افراد مبتلا به زگیل‌های آبکی، به راحتی از آن عفونت‌ها نمی‌گیرند.

در بزرگسالان، این ویروس معمولاً از طریق تماس پوست به پوست در روابط جنسی منتقل می‌شود. اگر این ویروس منتقل شد، زگیل اولیه معمولاً در قسمت تحتانی بدن و روی شکم ظاهر می‌شود. در صورت ابتلا، ممکن است نیاز به بررسی برای سایر عفونت‌های جنسی هم باشد.

تشخیص مولوسکوم کانتوژیوزوم


تشخیص این عارضه بر اساس ظاهر متمایز این عارضه صورت می‌گیرد. اگر تشخیص عارضه با این روش ممکن نباشد، پزشک بافت‌برداری پوستی برداشتن بخشی از پوست برای معاینه دقیق‌تر انجام خواهد داد. اگر پزشک به وجود مشکلات دیگر مرتبط با این عارضه‌ها شک کند، اختلالات ریشه‌ای دیگر را بررسی خواهد کرد.

 زگیل‌های آبکی چگونه درمان می‌شوند؟


در بیشتر موارد اگر شما سیستم ایمنی سالمی داشته باشید برآمدگی‌ها به مرور زمان بدون نیاز به مداخلات پزشکی برطرف می‌شوند اما برخی از انواع آن نیاز به درمان دارند. موثرترین روش‌های درمانی برای معالجه زگیل‌های آبکی یا مولوسکوم عبارتند از:

دارو درمانی

  • اسیدتری کلرواستیک
  • کرم‌های موضعی پودوفیلوتاکسین مانند کوندیلوکس
  • کانتاریدین (کانتارون) که از سوسک تاول تولید شده و توسط پزشک استعمال می‌شوند.
  • ایمی کوئیمود (آلدرا)
  • استفاده از داروهای ضدویروسی یا داروهای ضدایدز روش‌های درمانی موثری برای افراد مبتلا به ایدز هستند که دچار ویروس مولوسکوم شده‌اند زیرا این داروها سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده تا بتواند با این ویروس مبارزه کند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش به نسبت جدید برای درمان مولوسکوم یا زگیل آبی است. در این روش از پرتوی قوی لیزر برای تخریب سلول‌های تشکیل دهنده جوش‌های پوستی استفاده می‌شود. به منظور دستیابی به نتایج مناسب احتمالاً لازم است چندین بار از این روش استفاده شود.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

متخصص پوست با نیتروژن مایع برجستگی ها را فریز ( منجمد) میکند.

کورتاژ : متخصص پوست با ابزاری بنام ” کورت ” برجستگی ها را خراش میدهد .

پیش‌گیری از مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم

برای جلوگیری از ابتلا به عارضه پوستی مولوسکوم کنتاژیوزوم، می‌توانید اقدامات بهداشتی زیر را رعایت کنید:

  • اجتناب از تماس مستقیم با افراد مبتلا به این عارضه.
  • درمان صحیح اگزمای (eczema) در کودکان.
  • در روابط جنسی، انتخاب روش‌های محافظتی مانند استفاده از کاندوم. البته باید به‌یاد داشت که کاندوم‌ها تضمین حفاظت کامل را ارائه نمی‌دهند و از این رو، بهتر است با یک شریک جنسی غیرآلوده رابطه برقرار کرد.
  • از وسایل شخصی مانند تیغ و حوله‌ها به صورت مشترک استفاده نکنید.
  • در استخرهای عمومی، از تماس با افراد مبتلا به این عارضه خودداری کنید و اطمینان حاصل کنید که آب تمیز است. همچنین از استفاده مشترک از وسایل شخصی مانند حوله خودداری کنید.

با رعایت این توصیه‌ها، می‌توانید از ابتلا به مولوسکوم کنتاژیوزوم جلوگیری کنید.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ