مزایای جراحی زیبایی گوش کودک

داشتن گوش‌های بزرگ و بیرون‌زده برای یک کودک مساله ناخوشایندی می‌باشد و باعث ایجاد نگرانی برای او می‌شود. در مدرسه نیز همکلاسی‌ها چنین کودکانی را به طور مداوم با اسم‌های نامناسب صدا می‌زنند و کودک در معرض آزار و اذیت دیگران قرار دارد.

بسیاری از والدین برای رفع این مساله گزینه جراحی را برای کودک خود انتخاب می‌کنند. اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش برای اصلاح اندازه، شکل و بیرون‌زدگی گوش‌ها استفاده می‌شود.

جراحی گوش یا اتوپلاستی معمولاً برای نزدیک‌تر کردن گوش‌های برجسته به طرف سر یا کاهش اندازه‌ی گوش‌های بزرگ استفاده می‌شود.

بیشتر جراحان توصیه می‌کنند که والدین در ارتباط با مساله بیرون‌زدگی گوش‌ها احساسات کودک خود را در نظر بگیرند و وقتی که کودک تمایل به تغییر اندازه گوش خود نداشته باشد، برای انجام جراحی اصرار نداشته باشند. معمولاً کودکانی که در ارتباط با گوش‌های خود نگران هستند و تمایل به انجام جراحی دارند، بیشتر با والدین خود همکاری کرده و در طول روند درمان رضایت بیشتری دارند.

چنانچه روش اتوپلاستی را برای کودک خود انتخاب می‌کنید، متخصصین کلینیک رازی در ارتباط با چگونگی انجام این روش و نتایج درمان اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

کاندیدای مناسب برای جراحی گوش چه کسانی هستند؟ 


امکان دارد والدین در ارتباط با جراحی گوش برای کودکان خود تردید داشته باشند.

کاندیدای مناسب برای انجام جراحی گوش کودکانی هستند که:

  • تمایل به تغییر شکل گوش‌های بدشکل یا رفع بیرون‌زدگی گوش دارند
  • دارای گوش‌های بزرگ باشند
  • مبتلا به عارضه جدی نباشند
  • در ارتباط با نتیجه درمان انتظارات معقولی داشته باشند.

اهمیت سن در انجام جراحی گوش


اهمیت سن در انجام جراحی گوش

اگرچه 6 سالگی برای انجام جراحی کمی زود به نظر می‌رسد،کودکان حتی در سن پایین‌تر نیز می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند.

در واقع امروزه والدین به گوش‌های نوزادان خود و اندازه آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند. در طول چند هفته اول از زندگی نوزاد، غضروف گوش انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و پزشکان بدون جراحی می‌توانند حالت گوش را تغییر دهند.

اگرچه زمان مناسب برای استفاده از گزینه غیر جراحی محدود می‌باشد. چند هفته پس از تولد نوزاد، غضروف گوش دیگر مانند قبل انعطاف‌پذیر نیست. در این حالت گوش برای جراحی به اندازه کافی محکم نمی‌باشد. به همین دلیل والدین بایستی حداقل تا وقتی که کودک به سن 5 سالگی برسد منتظر بمانند تا جراحی انجام شود. البته به تعویق انداختن جراحی همیشه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود.

معمولاً اتوپلاستی در کودکان بین سن 4 و 14 سالگی انجام می‌شود.

آماده کردن کودک برای جراحی 


ابتدا باید به طور کامل در مورد جراحی با کودک خود صحبت کنید. با کودک به جراح مراجعه کنید و در طول معاینه، همراه او باشید. در هنگام مشاوره، به صحبت‌های پزشک با دقت توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که کودک نسبت به مزایا، عوارض جانبی و خطرات جراحی به اندازه کافی مطلع شود. اگر کودک نگران انجام جراحی است، می‌توانید تا زمانی که او از لحاظ ذهنی آمادگی داشته باشد، جراحی را به تعویق بیاندازید.

برای برنامه‌ریزی درمان، به گونه‌ای عمل کنید که جراحی در زمان تعطیلات مدرسه انجام شود. کودک باید در زمان بهبودی از آرامش کامل برخوردار باشد. معمولاً یک هفته طول می‌کشد تا بیمار بتواند به انجام فعالیت‌های روزانه بازگردد.

پیش از جراحی، داروهای مورد نیاز را فراهم کنید و یک پیراهن دکمه‌دار نیز برای زمان پس از جراحی برای کودک آماده کنید. از قرار دادن هر گونه وسیله‌ای روی گوش‌های کودک خودداری کنید، زیرا هرگونه لمس یا فشار ممکن است بر بهبودی اثر گذاشته یا باعث دردناک شدن زخم ناشی از جراحی شود.

مواردی که باید پیش از اتوپلاستی با جراح در میان گذاشته شوند 

پیش از جراحی، بایستی مسائل زیر را با جراح مطرح کنید:

  • سلامتی جسمانی – معاینه بدنی در تصمیم‌گیری برای انجام جراحی به پزشک یا جراح کمک می‌کند.
  • سلامتی روانی – در صورت ابتلای کودک به هرگونه مشکل روانی، با جراح مشورت کنید.
  • سابقه پزشکی – بعضی از عارضه‌ها و جراحی‌هایی که در گذشته انجام شده‌اند می‌توانند بر تصمیم‌گیری در مورد انجام اتوپلاستی و انتخاب نوع ماده بی‌هوشی مورد استفاده تأثیر بگذارند.
  • خطرات و عوارض جانبی – اطلاع از عوارض ناشی از اتوپلاستی به شما کمک می‌کند تا در مورد انجام این جراحی برای کودک خود تصمیم‌گیری کنید.
  • مصرف مکمل‌های غذایی – در مورد مصرف مکمل‌های غذایی مانند روغن ماهی یا مکمل‌های ویتامینی که کودک شما مصرف کرده است با پزشک مشورت نمایید.
  • واکنش به دارو – چنانچه کودک در گذشته نسبت به هر گونه دارو (شامل داروی بیهوشی) دچار واکنش منفی یا عوارض جانبی شده است، به جراح اطلاع دهید.
  • آماده‌سازی برای جراحی – جراح اطلاعات کاملی در ارتباط با امور مورد نیاز پیش از جراحی در اختیار شما قرار خواهد داد. برای مثال امکان دارد جراح مصرف داروی خاص یا تغییر مقدار داروی مصرفی را به کودک شما توصیه کند.

انواع بیهوشی


جراح برای انجام اتوپلاستی از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند، در نتیجه کودک در طول مدت جراحی بیهوشی می‌باشد.

انواع ناهنجاری‌های گوش 


علاوه بر بیرون کشیده شدن گوش، مشکلات دیگر مرتبط با گوش نیز قابل درمان با جراحی هستند. یکی از این مشکلات، گوش آویخته یا جمع‌شده است که در این حالت، بخش بالایی گوش جمع شده و به سمت جلو خم می‌شود. گوش فنجانی یک نوع دیگر از این مشکلات است که در آن افراد دارای گوش‌های بسیار کوچک هستند. گوش صدفی نیز حالتی است که در آن گوش دارای خمیدگی لبه خارجی و چین و چروک‌های طبیعی نیست. همچنین، جراحان قادرند برای افرادی که بدون گوش به دنیا آمده‌اند یا گوش خود را در آسیب‌دیدگی از دست داده‌اند، گوش با ظاهر طبیعی بسازند.

به هر حال، در برخی موارد، ترمیم مشکلات گوش ممکن است باعث ایجاد زخم‌هایی شود که از مشکل اصلی و خطرناک‌تر باشند. برای اطمینان از اثربخشی و تأثیر جراحی برای مشکلات گوش مرتبط با کودکان خود، با یک جراح مشورت کنید.

نحوه انجام جراحی گوش 

 

 


نحوه انجام جراحی گوش

جراحی گوش معمولاً بین یک تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد. البته جراحی‌های پیچیده‌تر زمان بیشتری می‌برند. شیوه انجام جراحی به نوع ناهنجاری بستگی دارد.

جراح در پشت گوش یک برش ایجاد می‌کند تا غضروف گوش قابل مشاهده شود. سپس غضروف را به سمت سر خم می‌کند. برای حفظ گوش در حالت جدید امکان دارد از نخ بخیه دائمی استفاده شود. در بعضی از مواقع جراح قسمت بزرگتری از غضروف را برداشته تا گوش‌ها پس از جراحی ظاهر طبیعی‌تری داشته باشند.

در روش دیگر جراحی، پشت گوش یک برش ایجاد می‌شود. سپس پوست این قسمت جدا شده و بدون برداشتن غضروف، از نخ بخیه برای شکل دادن به گوش استفاده می‌شود. در بیشتر موارد پس از جراحی گوش، جای زخم خفیفی در پشت گوش به جا می‌ماند که به مرور زمان از بین می‌رود. حتی در مواقعی که یکی از گوش‌ها بیرون زده یا بزرگ باشد، جراحی روی هر دو گوش انجام می‌شود تا تناسب چهره حفظ شود.

نتیجه جراحی و مراقبت بعد از اتوپلاستی


پس از اتوپلاستی گوش‌های کودک پانسمان خواهند شد. از کمپرس سرد برای کاهش هر گونه ورم یا درد استفاده می‌شود. بایستی از انجام فعالیت‌های سنگین برای مدت حداقل دو هفته اجتناب شود. پس از چند هفته با کاهش کبودی و بهبود زخم‌های جراحی، نتایج قابل مشاهده می‌باشند.

بیشتر کودکان از نتیجه اتوپلاستی رضایت دارند. گوش‌های کوچک‌تر و متقارن باعث می‌شوند که تناسب در کل صورت حفظ شود.

نتیجه جراحی معمولاً دائمی می‌باشد و گوش‌ها با گذشت زمان به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهند. به طور کلی جراحی اتوپلاستی باعث افزایش اعتماد به نفس در کودکان خواهد شد.

نتیجه طبیعی جراحی زیبایی گوش 


بیشتر افرادی که به جراحی زیبایی گوش روی می‌آورند، انتظار دارند که نتیجه جراحی آنها رضایت‌بخش باشد. اما باید توجه داشت که هدف اصلی این جراحی بهبود ظاهر گوش است و انتظار داشتن یک نتیجه کاملاً بی‌عیب و نقص‌دار امکان‌پذیر نیست. بیمار نباید انتظار داشته باشد که گوش‌ها به طور کامل متقارن باشند، زیرا چنین تقارنی غیرطبیعی و غیرممکن است. بهتر است که بیمار قبل از جراحی با جراح مشورت کند و انتظارات خود را با او مطرح کند تا انتظارات معقول و واقع‌بینانه داشته باشد.

عوارض ناشی از جراحی گوش 


در صورتی که جراحی توسط یک جراح ماهر و با تجربه انجام شود، عوارض به ندرت رخ می‌دهند و اغلب خفیف هستند. با این حال، همانند هر جراحی دیگری، عوارضی ممکن است پس از جراحی گوش ایجاد شود. ممکن است درصد کمی از بیماران لخته خون روی گوش خود تشکیل دهند. این لخته خون ممکن است به طور طبیعی بهبود یابد یا می‌توان آن را با استفاده از یک سوزن خارج کرد.

در برخی موارد، عفونت ممکن است در غضروف گوش ایجاد شود که می‌تواند باعث ایجاد بافت زخمی شود. این نوع عفونت‌ها معمولاً با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند و در برخی موارد نیاز به تخلیه عفونت وجود دارد. به ندرت ممکن است ناهنجاری گوش دوباره پدیدار شود و شکل گوش مجدداً تغییر کند.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ