لیزر موهای زائد روش جدید پیشرفته‌ای برای از بین بردن همیشگی موهای زائد ناحیه بیکینی و پاها است. لیزر موهای زائد همان‌طور که از نامش مشخص است، عملی است که در آن از تابش پرتوهای لیزر برای از بین بردن فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. لیزردرمانی یکی از متداول‌ترین عمل‌های زیبایی است و بیش از دو دهه است که در دسترس عموم قرار گرفته است. لیزر موهای زائد روشی فوق‌العاده و پرکاربرد است که متخصصین پوست آن را به عنوان جایگزین دیگر روش‌های رفع موهای زائد از قبیل بند، وکس و اصلاح با تیغ تایید کرده‌اند.

دستگاه‌های مورد استفاده در کلینیک رازی آن‌قدر ایمن هستند که بتوانیم از آنها برای درمان ناحیه‌های حساس بدون سوزاندن یا آسیب زدن به پوست استفاده کنیم. متخصصین حرفه‌ای که در زمینه کار با دستگاه لیزر بر روی ناحیه‌های حساس آموزش دیده‌اند، لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی را انجام می‌دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت میتوانید با شماره تلفن های 02188025435   تماس حاصل فرمایید.

مزایای لیزر موهای زائد بیکینی


متخصصین پوست می‌توانند موهای زائد ناحیه‌های بزرگی از بدن را با استفاده از لیزر، با حداقل ناراحتی و عوارض نسبت به دیگر روش‌های رفع موهای زائد از بین ببرند. مزایای لیزر موهای زائد بیکینی  به شرح زیر است:

  • دقت: لیزر تارهای موی تیره و زبر ناحیه درمان را به دقت و به طور گزینشی هدف می‌گیرد، بدون آن که آسیبی به پوست اطراف بزند.
  • قابل پیشبینی بودن نتایج: نتایج رفع موهای زائد با لیزر کاملاً قابل پیش‌بینی و ثابت است: موهای زائد حدود 90 درصد بیماران بعد از 3 ـ 5 جلسه برای همیشه از بین می‌رود.
  • سرعت و راحتی: هر پالس لیزر در کسری از ثانیه می‌تواند تعداد قابل توجهی موی زائد را هم‌زمان از بین ببرد. ناحیه‌های کوچکی مانند لب بالا را می‌توان ظرف چند دقیقه درمان کرد، لیزر موهای زائد ناحیه‌های بزرگتری مانند پا نیز کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.
  • بدون درد و ناراحتی بودن: لیزر موهای زائد با درد و ناراحتی همراه نیست، مگر آن که در طول درمان از بند و وکس استفاده کرده باشید یا موها را قبل از درمان به خوبی با تیغ اصلاح نکرده باشد.

از همه مهم‌تر لیزر درمانی احتمالاً تنها روشی است که موهای زائد را بعد از چند جلسه برای همیشه از بین می‌برد.

متقاضیان ایده‌آل لیزر موهای زائد بیکینی


هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند از لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده کنند. تکنولوژی لیزر از طریق هدف گرفتن رنگدانه‌های تیره باعث رفع موهای زائد می‌شود. بنابراین لیزر بهترین نتایج را بر روی پوست‌های روشن و موهای زبر و تیره به دست می‌دهد. هر چه پوست‌ روشن‌تر و موها زبرتر و تیره‌تر باشد، نتیجه بهتری به دست می‌آید. بااین توصیف بهترین متقاضیان لیزردرمانی افرادی هستند که می‌خواهند ناحیه‌هایی با موهای تیره و زبر پرپشت را لیزر کنند.

لیزر چگونه موهای زائد بیکینی را از بین می‌برد؟


درمان لیزر موهای زائد اغلب توسط متخصص پوست انجام می‌شود و از دستگاه‌های تابش لیزر استفاده می‌کند. این دستگاه‌ها پرتوی نور پالسی و قوی تولید می‌کنند که مستقیماً بر روی پوست تابانده می‌شود. این نور به منبع رشد مو، یعنی فولیکول مو وارد کرده و در عین حال به بقیه پوست آسیبی نمی‌زند و آن را گرم نمی‌کند. لیزر به طور گزینشی ملانین را هدف می‌گیرد؛ ملانین ماده‌ای است که در فولیکول مو قرار دارد و نور را جذب می‌کند و در نتیجه فولیکول مو تخریب می‌شود. انواع مختلفی از لیزرها مانند روبی، دایود، الکساندرایت و سیستم‌های نور پالسی قوی (IPL) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود.

با توجه به سازوکار هدف گرفتن ملانین، لیزر بهترین نتایج را برای موهای تیره روی پوست‌های روشن به دست می‌دهد. پیشرفت‌های به دست آمده در تکنولوژی لیزر موهای زائد، تولید دستگاه‌های جدید را برای درمان پوست‌های تیره ممکن ساخته است. در حال حاضر، لیزر موهای زائد به افرادی با موهای سفید، خاکستری، قرمز و بور توصیه نمی‌شود.

اگرچه لیزر موهای زائد را از بین می‌برد و رشد موها را کند می‌کند، اما نمی‌توان تضمین کرد که موهای زائد برای همیشه از بین برود. به دلیل بهبود طبیعی فولیکول‌های مو و شروع مجدد چرخه‌ رشد مو، ممکن است موها بعد از گذشت یک مدت دوباره رشد کنند. بنابراین لازم است که درمان تکرار شود تا فولیکول‌های مو برای مدتی طولانی‌تر از بین بروند و پوست بدون مو برای مدت زمان طولانی‌تری صاف بماند.

آمادگی قبل از لیزر موهای زائد بیکینی


متخصص پوست پرونده پزشکی بیمار را قبل از انجام لیزر درمانی بررسی می‌کند، سوالاتی را از او می‌پرسد و معاینه بالینی پایه را به ویژه بر روی ناحیه‌های درمان انجام می‌دهد. از بیماران خواسته می‌شود که کارهای زیر را قبل از لیزر موهای زائد انجام بدهند:

  • موهای ناحیه درمان را با تیغ اصلاح کنند تا هم درد کمتری را حین درمان تحمل کنند و هم تاثیرگذاری لیزر بیشتر شود.
  • لایه‌برداری، الکترولیز، اپیلاسیون و بند انداختن را از حداقل چهار هفته قبل از درمان انجام ندهند، چون این روش‌ها ریشه‌های مو را موقتاً از بین می‌برد.
  • حمام آفتاب و روش‌های مختلف برنزه کردن قبل از لیزردرمانی ممنوع است، چون تیره شدن پوست تاثیرگذاری سازو کار لیزر را در هدف گرفتن ملانین کاهش می‌دهد.
  • قبل و بعد از درمان از دئودورانت، عطر و تحریک کننده‌های احتمالی دیگر استفاده نکنند.
  • مصرف آسپرین، مکمل‌های گیاهی و داروهای ضدالتهابی را قبل از درمان متوقف کنند تا خطر خونریزی احتمالی کاهش بیابد.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می‌شود؟


لیزردرمانی عملی نسبتاً ساده است. متخصص پوست سری دستگاه لیزر را روی پوست فشار می‌دهد. در بعضی دستگاه‌های لیزر روی سر دستگاه ژل یا عامل خنک کننده برای محافظت از پوست زده می‌شود. وقتی دستگاه لیزر فعال می‌شود، پرتیو لیزر از پوست عبور می‌کند و مستقیماً به فولیکول‌ها می‌رسد. وقتی پرتو لیزر فعال می‌شود، معمولاً بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند. کرم موضعی یا استروئید برای به حداقل رساندن درد و سوزش ناحیه درمان روی پوست زده می‌شود.

نتایج مورد انتظار


سرخی و ورم فولیکول‌های مو و ناراحتی و درد جزئی ناحیه درمان از عوارض قابل پیش‌بینی و عادی بعد از لیزردرمانی است. کرم بی‌حسی موضعی غالباً برای بیمار تجویز می‌شود و بیمار می‌توان مسکن‌های بدون نسخه را برای آرام کردن درد مصرف کند. همچنین متخصصین پوست توصیه می‌کنند که به مدت یک هفته در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

تاثیرگذاری و کارآمدی لیزر موهای زائد به ناحیه تحت درمان بستگی دارد. پوست نازک‌تر ناحیه‌هایی مانند بیکینی معمولاً نتایج بهتری را نسبت به پوست ضخیم‌تر ناحیه‌هایی مانند چانه و پشت بدن به دست می‌دهد. مطالعات کاهش 25 درصدی موهای زائد را بعد از یک جلسه لیزردرمانی نشان داده است. موهایی که بعد از درمان می‌روید، معمولاً روشن‌تر و نازک‌تر است. متخصصین پوست توصیه می‌کنند که درمان چهار تا هشت هفته بعد تکرار شود تا نتایج ماندگارتری به دست بیاید.

ایمنی و خطرهای احتمالی


استفاده از لیزر برای درمان موهای زائد امری ایمن است، اما باید توسط یک متخصص مجرب و آموزش دیده انجام شود. متاسفانه امروزه این روش در مکان‌های غیرتخصصی مانند آرایشگاه‌ها، مطب‌های افراد غیرمتخصص و اسپاها نیز انجام می‌شود. بسیار مهم است که لیزر موهای زائد توسط پزشک مجرب یا تحت نظر متخصص پوست انجام شود.

پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه تکنولوژی نور و لیزر منجر به تولید دستگاه‌های لیزر خانگی و قابل حمل شده است که نتایج قابل قبولی را نیز به دست می‌دهند. اگرچه این دستگاه‌ها بسیار گران هستند، اما استفاده از آنها خطری را ایجاد نمی‌کند و با رعایت دستورالعمل‌های استفاده، نتایج مطلوبی را به دست می‌آورد.

عوارض جانبی احتمالی از جراحی لیزر موهای زائد شامل ناراحتی، درد و قرمزی موقت در محل درمان می‌شود که در چند روز بعد از جراحی برطرف می‌شود. این روش به ندرت با خطر همراه است، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که عوارضی مانند سوختگی، تبخال، تاول، عفونت باکتریایی، باقی ماندن جای زخم و تیره شدن پوست نیز احتمال وجود دارد.

تعداد جلسات درمان


برای رفع موهای زائد اکثر ناحیه‌ها باید 6 ـ 10 جلسه درمان انجام شود. البته تعداد جلسات لازم برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن به عامل‌های متعددی مانند ضخامت موهای زائد و چرخه رشد مو بستگی دارد. جالب است بدانید که تمام موها هم‌زمان در فاز فعال قرار ندارند؛ چرخه رشد مو سه مرحله متمایز دارد که عبارتند از: رشد، پسرفت و استراحت. لیزر موهایی را هدف می‌گیرد که در فاز رشد فعال قرار دارند. چون بقیه موها در زمان‌های متفاوت وارد فاز رشد فعال می‌شوند، لازم است که درمان برای از بین بردن فولیکول‌های تمام موها تکرار شود.

مقایسه الکترولیز و لیزر موهای زائد بیکینی


استفاده از الکترولیز به عنوان یک روش برای از بین بردن موهای زائد، ممکن است به عنوان یک روش خسته کننده، تهاجمی و دردناک توصیف شود. در این روش، متخصص سوزن‌های کوچک را به طور فردی در هر فولیکول مو وارد می‌کند و جریان الکتریکی را برای تخریب فولیکول مو برقرار می‌کند. انجام چندین جلسه درمان الکترولیز در فواصل زمانی منظم ممکن است برای رسیدن به نتایج مطلوب در چندین سال لازم باشد.

از طرفی، لیزر انرژی نور را به صدها فولیکول مو همزمان انتقال می‌دهد و ناحیه‌ای را در چند دقیقه صاف و بدون مو می‌کند که درمان آن با الکترولیز بیش از یک ساعت طول می‌کشد.

درست است که لیزر موهای زائد باعث تحریک رشد مو در بعضی ناحیه‌ها می‌شود؟


برخی افراد گزارش داده‌اند که پس از درمان با لیزر، موهای ضخیم‌تر و پرپشت‌تری روی ناحیه درمان شده رشد کرده‌اند. این اتفاق به ندرت و فقط در صورت تابش لیزر بر روی موهای بسیار نازک مانند موهای صورت زنان و موهای شانه و بالای بازو و پشت بدن مردان رخ می‌دهد. همچنین، اگر لیزر بر روی ناحیه‌هایی با موهای پراکنده و تنک اعمال شود، این اتفاق ممکن است رخ دهد. افرادی که پوست‌های تیره‌تر (نوع 4 و تیره‌تر) دارند، ممکن است بیشتر از دیگران به القای رشد مو در اثر تابش لیزر حساس باشند. بنابراین، توصیه می‌شود که از لیزر برای درمان نواحی با موهای تیره و زبر استفاده شود، زیرا دستگاه‌های لیزر تأثیر چندانی بر موهای نازک و روشن ندارند و برای از بین بردن آن‌ها بهتر است از الکترولیز استفاده کرد.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ