مراقبت‌ها و توصیه‌های بعد از کاشت مو

بیمارانی که به‌تازگی عمل كاشت مو را انجام داده‌اند، باید از اهمیت مراقبت صحیح از موي تازه كاشته شده و نیز موهای طبیعی باقی‌مانده در تضمين سلامت مستمر و پایدار فولیکول‌ها آگاه باشند. پس از كاشت مو، نخستین دغدغه بيمار بايد تمركز بر مراقبت پس از عمل باشد. پرسش‌ها و دغدغه‌های زیادی پیرامون مراقبت های بعد از کاشت مو وجود دارد که در این مقاله به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جراحی كاشت مو فرآیندی حساس و ظریف است. پایبندی شما به دستورالعمل‌های پس از عمل به منظور حصول نتایج مطلوب از اهمیت بسیاری برخوردار است.  هدف ما رضایت شما از مراقبت‌های ارائه شده است، و آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و مشکلات شما هستیم. بیماری که عمل کاشت مو را انجام داده است، بايد يك هفته پس از جلسه اول براي كشيدن بخیه‌ها مراجعه كند. در این زمان، پزشک کیفیت پیوندها بلافاصله پس از عمل را مورد بررسی قرار می‌دهد. در طول مراجعات پس از عمل، پزشک و بیمار در مورد تعداد جلسات موردنیاز برای رسیدن به سطح موردنظر از تراکم مو گفتگو می‌کنند.  در ادامه ما مجموعه‌ای از توصیه‌های متخصصین را برای شما گردآوری کرده‌ایم.در صورت داشتن هرگونه پرسش یا مشکل پس از عمل، با ما تماس بگيريد.

دستورالعمل‌های پس از عمل كاشت مو


داروهای پس از عمل

مراقبت‌ها و توصیه‌های بعد از کاشت مو

1) به‌منظور پيشگيري از عفونت يك آنتی‌بیوتیک براي شما تجويز خواهد شد كه بايد تا آخر مصرف شود.

2) مسكن: شما می‌توانید هر 6 ساعت یک‌بار یا در مواقع  نیاز 2 قرص مسکن مصرف نماييد.

3)‌ قرص خواب: در هنگام خواب 2 قرص مصرف نماييد.

4)‌ تا 3 روز پس از جراحي از مصرف آسپيرين اجتناب كنيد (جز در مواردي كه پزشك مصرف آن را بلامانع می‌داند)، زيرا می‌تواند موجب رقیق شدن خون و خونریزی گردد.

وضعيت بدني

وضعيت بدني

به‌منظور پيشگيري از ورم صورت، تا 5 روز از خم کردن سر پرهیز کنید و در صورت نياز از کمر خم شوید.  در هنگام سوارشدن به ماشين مراقب باشيد. از برخورد سر با سقف ماشین خودداری کنید.

ر‍ژيم غذايي

ر‍ژيم غذايي

توجه به تغذیه بعد از کاشت مو نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از خوردن بیش از حد غذا بپرهیزید، زيرا ممكن است به دليل داروهايي كه در حين جراحي دریافت کرده‌اید، دچار ناراحتي معده شويد. هیچ‌گونه محدوديت غذايي وجود ندارد. تا 48 ساعت پس از جراحی از نوشيدن الكل اجتناب كنيد. الکل خون را رقيق می‌کند و ممكن است موجب خونريزي گردد.

خواب

خواب

به‌منظور تسكين درد در هنگام خوابيدن دو بالش زیر سرخود قرار دهید و هم‌چنین از يك حوله در زير گردن خود استفاده نماييد.

شامپو زدن و تميز كردن زخم

شامپو زدن و تميز كردن زخم

ناحیه کاشت مو باید 24-48 ساعت پس از عملیات شسته شود. در این مدت، پیوندها باید به‌طور محکم به پوست سر چسبیده باشند.

سر خود را با آب هم‌دما (گرمای اتاق) یا جریان ملایم دوش آب بشویید. اگر از دوش استفاده می‌کنید، فشار آب را با دست خود کنترل کنید تا خیلی زیاد نباشد. سپس شامپو را در کف دست بریزید و آرام‌آرام بر روی ناحیه کاشت بزنید (از مالش محل اجتناب کنید) و به مدت 1-2 دقیقه بگذارید. سپس ناحیه را به آرامی با آب یا جریان ملایم دوش آبکشی کنید و با حوله خشک کنید. پس از 24 ساعت، می‌توانید از سشوار با باد سرد استفاده کنید، اما از مالش محل کاشت برای خشک کردن خودداری کنید. این کار را در بازه زمانی 24-48 ساعت پس از جراحی دو بار در روز انجام دهید.

پس از 7 روز، می‌توانید ناحیه کاشت را به آرامی ماساژ دهید تا پوسته‌ها ریخته شوند. و پس از 14 روز، می‌توانید به طور معمول دوش بگیرید.

برای شستشوی سر، از شامپوهای با کیفیت استفاده کنید. برای کمک به ریختن پوسته‌ها، می‌توانید فرآیند شستشو را با یک نرم‌کننده تکرار کنید.

بخیه‌های ناحیه دهنده (بانک مو) ممکن است شما را بیشتر آزار دهد. از 48-24 ساعت پس از عمل، این ناحیه را روزانه بشویید و مراقب گره‌های موجود در انتهای هر یک از برش‌ها باشید.

باند سر

باند نباید در 48 ساعت اول برداشته شود، مگر در هنگام شامپو کردن و یا طبق نظر پزشک. حداقل به مدت 3-2 روز پس از عمل باند را بر روی محل نگه‌دارید.

بخیه‌های ناحیه دهنده

در صورت داشتن بخیه‌های قابل‌جذب، نیازی به کشیدن آن‌ها نیست. جذب بخیه‌ها ممکن است 4-3 هفته طول بکشد. بخیه‌های غیر قابل‌جذب باید 7-5 روز پس از عمل کشیده شوند. پزشک پس از جراحی، شما را  از نوع بخیه‌ها آگاه خواهد کرد.

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی

تا 7 روز پس از عمل از انجام ورزش و فعالیت بدنی اجتناب کنید زیرا می‌تواند موجب افزایش تورم و یا از ریزش کاشت شود. پس از 7 روز، ورزش خفیف و پس از 10 روز، ورزش طبیعی می‌تواند از سر گرفته شود.

شنا و آفتاب

شنا و آفتاب

برای حداقل چند هفته پس از جراحی از شنا کردن اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که آب استخر حاوی اسیدها، کلر و باکتری‌ها است! پس از گذشت این مدت، شنا کردن بلامانع است. پوست نواحی کاشت به آفتاب عادت ندارد و ممکن است به‌راحتی بسوزد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بلامانع است، اما بدون استفاده از مواد محافظ بر روی پوست حساس از گرفتن حمام آفتاب اجتناب کنید.

کوتاه کردن، رنگ کردن مو و آرایش مو

کوتاه کردن، رنگ کردن مو و آرایش مو

 تا حداقل 4-3 هفته پس از جراحی از کوتاه کردن و یا رنگ کردن مو خودداری کنید. استفاده از روگین، تاپیک، ژل، اسپری مو و موس برای آرایش مو از 5 روز پس از عمل بلامانع است.

علائم احتمالی

تهوع، استفراغ

 این حالت ممکن است در کمتر از 10٪ از بیماران پس از جراحی رخ دهد. علت این عارضه داروهایی است که در حین جراحی استفاده می‌شود. نگران نشوید زیرا این حالت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد و پزشک دارویی برای آن تجویز خواهد کرد. اگر حالت تهوع شما بهبود پیدا نکرد، ممکن است به مایع داخل وریدی نیاز داشته باشید.

سکسکه

این عارضه در برخی از موارد رخ می‌دهد و ممکن است به مدت 24 ساعت به طول انجامد. مقدار زیادی آب را به‌صورت یکجا بنوشید. نگران نباشید. این حالت به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد.

خونریزی

در بعضی موارد، ممکن است خونریزی جزئی در هر دو ناحیه پیوند یا دهنده رخ دهد. در صورت بروز این مشکل، ناحیه خونریزی را با استفاده از یک گاز یا پارچه تمیز به آرامی فشار داده و به مدت 5 دقیقه نگه دارید تا خونریزی متوقف شود. اگر خونریزی ادامه داشت، حتماً با ما تماس بگیرید.

ورم صورت

تورم ممکن است در 3٪ از بیماران رخ دهد، اما در حال حاضر ما یک داروی ضد تورم را با بی‌حسی موضعی ترکیب کرده‌ایم تا بسیاری از بیماران معمولاً تورم را تجربه نکنند یا در صورت وجود، بسیار خفیف باشد. این عارضه بی‌خطر و بدون درد است و رشد موی کاشته شده را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. استفاده از یخ بر روی پیشانی پس از جراحی به مدت 10 دقیقه و 4 بار در روز می‌تواند احتمال ایجاد تورم را کاهش دهد. اما باید از قرار دادن مستقیم یخ بر روی ناحیه کاشت خودداری کرد، زیرا ممکن است موجب آسیب به این ناحیه شود. بهتر است یخ را بر روی پیشانی و زیر کاشت‌ها قرار داد.

خارش

چند روز پس از جراحی، ممکن است نشانه اولیه بهبود زخم به صورت خارش در ناحیه کاشت یا دهنده ظاهر شود. در صورت تجربه این نشانه، از خاراندن محل خودداری کنید. استفاده از یک کمپرس سرد و یا لمس ملایم محل با دست می‌تواند به تسکین خارش کمک کند. اگر خارش ادامه داشت، ممکن است داروهای آنتی‌هیستامین تجویز شود.

دلمه یا پوست زخم

در محل هر پیوند ممکن است پوسته‌های کوچکی ایجاد شود. این پوسته‌ها را می‌توان با شانه زدن موهای موجود بر روی محل کاشت و یا با استفاده از محصولات پوشش‌دهنده مانند پودر تاپیک پنهان کرد. این پوسته‌ها به طور خودبخود 14-5 روز پس از جراحی می‌ریزند. برای تسریع در فرآیند ریختن زخم، می‌توانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید که باید دو بار در روز قبل از دوش گرفتن استفاده شود. از دست‌کاری دلمه‌ها باید اجتناب کرد و بهتر است اجازه داد به‌طور خودبه‌خود بیفتند.

التهاب فولیکولی در محل کاشت

در برخی از موارد، ممکن است یک التهاب فولیکولی در محل پیوند ایجاد شود که به شکل آکنه با جوش‌های زخم مانند است. در این صورت، می‌توانید از یک حوله مرطوب و گرم به مدت 15 دقیقه بر روی محل استفاده کنید و سپس با استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک محل را 3 بار در روز چرب کنید. در صورت بروز این عارضه، حتماً با پزشک تماس بگیرید تا داروی مخصوص را برای این مشکل تجویز کند.

ریزش موقت مو در ناحیه کاشت و ناحیه دهنده (ریزش تکان‌دهنده)

در معدودی از بیماران ممکن است موهای موجود در اطراف ناحیه کاشت و یا بالا و پایین خط بخیه در اسکار ناحیه دهنده دچار ریزش شود. این وضعیت موقتی است و موها طی 3-4 ماه مجدداً رشد خواهند کرد، بنابراین نگران نباشید.

قرمزی اسکار ناحیه دهنده

در اغلب بیماران، قرمزی ناحیه دهنده طی چند هفته محو خواهد شد. اما در معدودی از بیماران، این ممکن است چند ماه طول بکشد. اگر رفع قرمزی بیش از حد طول کشید، صبور باشید، چراکه در نهایت قرمزی با گذشت زمان محو خواهد شد.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ