کاشت مو زنان: مراحل، هزینه و مراقبت بعد پیوند موی خانمها


پزشکان پیش بینی کرده‌اند که از هر ۵ زن یک نفر از آنها معمولا به دلایلی از قبیل پیری و بالا رفتن سن، بیماری و تغییرات هورمونی پس از یائسگی تا حدودی دچار ریزش مو می‌شوند. ریزش موی زنانه اغلب در دو طرف شقیقه‌ها دیده می‌شود حال آنکه در آقایان در جلوی سر به وجود می‌آید. برخی از زنان برای پنهان کردن این وضعیت از کلاه و یا کلاه گیس استفاده می‌کنند. در برخی از زنان مصرف برخی از انواع داروها توانسته است به بهبود شرایط آنها کمک کند. میزان اثر گذاری این داروها در برخی از بیماران متغیر است و به راحتی بدون آنکه امکان رشد موهای جدید را فراهم کند از ریزش موهای بیشتر جلوگیری می‌نماید. جراحی کاشت مو پاسخی برای افرادی است که دچار ریزش مو شده‌اند و از امتحان کردن روش‌های مختلف خسته شده‌اند.

ریزش موی زنان علاوه بر آنکه باعث خالی شدن پوست سر از مو می‌شود و بر روی اعتماد به نفس شما نیز تأثیرات منفی خواهد گذاشت به همین دلیل متخصصین کلینیک رازی از روش‌های کاشت مو برای ترمیم موهای ریخته شده استفاده می‌کنند و به افراد مختلف کمک می‌‌کنند به شرایط و نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

علت ریزش موی زنان چیست؟


ریزش موی زنان دلایل متعددی دارد که از کمبود ویتامین تا استفاده از محصولات آرایشی و زیبایی شیمیایی متغیر است. امروزه ریزش موی زنان به یک نگرانی برای آنها تبدیل شده است چراکه ظاهر ناخوشایندی را به وجود می‌‌آورد. برخی از دلایل ریزش موی زنانه به شرح زیر می‌باشد:

 کمبود آهن

 کمبود آهن یکی از دلایل شایع ریزش مو به ویژه در زنانی که دچار کمبود وزن هستند یا زنانی که رژیم غذایی آنها سرشار از آهن نیست می‌باشد. کم خونی از ارسال مناسب اکسیژن و همین نقاط بدن جلوگیری می‌کند و باعث آسیب دیدگی رشد موها خواهد شد و به همین دلیل موها توانایی ترمیم خود را از دست خواهند داد.

 کمبود ویتامین ب ۱۲

 در صورتی که در رژیم غذایی به مقدار کافی ویتامین ب ۱۲ وجود نداشته باشد همانند کمبود آهن می‌تواند باعث ریزش موی زنانه شود. ویتامین ب ۱۲ در تولید گلبول‌های قرمز خون و ساخت سیستم عصبی نقش دارد به همین دلیل کمبود این ویتامین تاثیر به سزایی در ریزش مو و اختلال در چرخه رشد آنها دارد.

 آسیب گرمایی

یکی از دلایل بسیار شایع ریزش موی زنانه آسیب گرما یا شیمیایی ناشی از رنگ کردن موها یا استفاده مداوم از سشوار است. استفاده از استفاده از محصولاتی که باعث صاف شدن و فر شدن مو می‌شوند و استفاده از رنگ مو و دکلره باعث می‌شود که فولیکول‌های مو آسیب ببینند و این امر منجر به ریزش موها خواهد شد. باید سعی کنید کمتر از این محصولات استفاده کنید و اگر از آنها استفاده کردید اطمینان حاصل کنید که از موهای شما کاملاً مراقبت می‌شود در غیر این صورت روند رشد موها متوقف خواهد شد و تنها کاری که می‌‌توان برای بازسازی مهم انجام داد کاشت مو است.

 انواع آلوپسی زنانه


 آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی زنان یکی از مشکلات شایع مربوط به موها است که ممکن است به دلیل دی هیدروتستوسترون باشد. این هورمون می‌تواند باعث کاهش اندازه فولیکول‌های مو شود و در نتیجه موها شروع به ریزش کنند. دی هیدروتستوسترون یک متابولیت تستوسترون است که به آندروژن‌ها مرتبط است و نقش مهمی در تشکیل ویژگی‌های جنسی مردانه دارد.

هنگامی که تستوسترون به دی هیدروتستوسترون تبدیل می‌شود، می‌تواند فولیکول‌های مو را آسیب بزند و باعث ریزش موها در زنان و مردان شود. این هورمون در پروستات پردازش می‌شود و بخشی از آن در فولیکول‌های مو و غدد فوق کلیه تأثیر می‌گذارد. دی هیدروتستوسترون ارتباط مستقیمی با آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز دارد که وظیفه تولید آندروژن و استروژن را برعهده دارد.

مصرف بازدارنده‌های طبیعی ۵ آلفا ردوکتاز می‌تواند از بخشی از عملکرد دی هیدروتستوسترون و تأثیرات آن بر بدن جلوگیری کند. این هورمون در برخی از فعالیت‌های بدنی نقش دارد از جمله:

  • مراقبت از مو
  • رشد موهای بدن
  • رشد عضلات
  • تولید موی مردانه
  • تأثیرات وراثتی

بنابراین، دی هیدروتستوسترون می‌تواند در تغییرات مربوط به موها و ویژگی‌های جنسی مردانه تأثیرگذار باشد.

 آلوپسی زنانه منتشر

از این وضعیت تحت عنوان تلوژن افلوویوم نیز یاد می‌شود. این نوع آلوپسی موقت و قابل برگشت است مگر آنکه با آلوپسی آندروژنیک یا آره آتا ترکیب بشود. در این نوع آلوپسی فاز ریزش موها افزایش خواهد یافت. به طوری کلی ریزش ۱۰۰ تار مو در طول روز طبیعی است اما در این نوع آلوپسی ریزش مو به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تار مو در روز خواهد رسید. می‌توان به سادگی با نگاه کردن به بالش یا برس پس از شانه کردن موها وجود این اختلال را تشخیص داد. این نوع ریزش مو در شرایطی که پوست سر بسیار حساس یا ملتهب باشد نیز به وجود خواهد آمد. آلوپسی زنانه منتشر زمانی به وجود می‌‌آید که بدن وارد یک تنش شدید از قبیل زایمان، تغذیه نامناسب، عفونت حاد، عمل جراحی، نامناسب بودن رژیم غذایی و غیره شود.

 آلوپسی آره آتا زنانه

در این نوع آلوپسی موهای سر در یک نقطه شروع به ریزش می‌کنند و ممکن است با گذر زمان ریزش موها بسیار آهسته یا بسیار سریع می‌شود. این اختلال به علت التهاب در فولیکول‌ها به وجود می‌آید. هنوز علت بروز این اختلال مشخص نیست اما پزشکان تصور می‌کنند که استرس، آلرژی، علل ژنتیکی و آلودگی محیط زیست و مواردی از این قبیل در بروز این اختلال نقش دارند.

 مقیاس لادویج ریزش موی الگوی زنانه


از مقیاس لادویج برای ارزیابی نوع آلوپسی در زنان استفاده می‌شود که الگوی طاسی زنان بر اساس محل و وسعت ریزش مو ارزیابی خواهد شد. ریزش موی زنانه انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می‌باشد:

  • در نوع یک قسمت مرکزی موها شروع به ریزش می‌‌کند و پوست سر مشخص خواهد شد در این حالت موها یا به صورت خفیف دچار ریزش مو می‌شوند یا آنکه کم پشت خواهند شد.
  • در نوع دو از حجم و تراکم مو کاسته می‌‌شود و نقاط خالی روی سر دیده خواهد شد که در این وضعیت کاشت مو پیشنهاد می‌گردد.
  • نوع ۳ چندان رایج نیست و در قسمت فوقانی سر موهای ریزی وجود دارد یا آنکه بخش بسیار زیادی از موها دچار ریزش شده است به نحوی که طاسی سر به خوبی مشهود است.

 آیا کاشت مو برای همه زنان مناسب است؟


 از آنجایی که مینی گرافت‌ها معمولاً راه حلی برای درمان نقاط کم پشت مو هستند افرادی که قرار است متقاضی کاشت مو باشند باید در قسمت پشت سر خود بانک موی خوبی داشته باشند. مینی گرافت‌ها از این نقطه متراکم برداشته می‌شوند و در نقاطی که مو ندارند کاشته خواهند شد تا ظاهر بهتری را به وجود بیاورند. در صورتی که پزشک به این نتیجه برسد که فرد متقاضی خوبی برای کاشت مو است معمولا از روش توسعه بافت و فلپ استفاده خواهد کرد. اگر قرار است که شما متقاضی درمان با کاشت مو باشید باید بدانید که ممکن است هرگز پس از کاشت مو، تراکم موهای شما مانند شرایط قبل از کاشت نشود اما کاشت مو به طرز قابل توجهی باعث کاهش میزان نقاط خالی سر می‌شود و ظاهر بهتری را به وجود می‌آورد.

 در هنگام مشاوره با پزشک برای جراحی کاشت مو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟


 جراحی کاشت مو یک درمان تخصصی است.

  • قبل از هر کاری باید یک پزشک متخصص پیدا کنید که در زمینه انواع روش‌های کاشت مو و پیوند بافت و فلپ تخصص دارد تا شما را به طور کامل ارزیابی نمایند و از مناسب بودن شما برای جراحی کاشت مو اطمینان حاصل کند.
  • در جلسه مشاوره پزشک به ارزیابی رشد موها و میزان ریزش آنها می‌‌پردازد، سابقه خانوادگی شما را به لحاظ ریزش مو بررسی می‌‌کند و از شما در خصوص سابقه جراحی کاشت مو سوال خواهد پرسید. جراح درباره سبک زندگی شما و اهداف و انتظاراتی که از درمان دارید سوال می‌پرسد.

سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند تا بتواند مشکلات احتمالی از قبیل فشار خون کنترل نشده، مشکلات مربوط به انعقاد خون یا ایجاد بافت اسکار گسترده در طول جراحی یا بعد از آن را شناسایی کند و اقدامات مناسب را انجام دهد. اگر سیگار می‌کشید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و در صورتی که از هر نوع دارویی به ویژه آسپرین یا سایر داروهایی که بر لخته شدن خون تاثیر می‌گذارند استفاده می‌کنید با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.

  • در صورتی که تصمیم گرفتید متقاضی جراحی کاشت مو باشید جراح نوع بی حسی و وسایل و تجهیزاتی که در هنگام انجام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد را برای شما توضیح خواهد داد و عوارض و هزینه کاشت مو را شرح می‌‌دهد. هر سوالی که به ذهن شما می‌‌رسد را از پزشک خود بپرسید.
  • اطمینان حاصل کنید که برنامه جراحی را به طور کامل درک کرده‌اید: از چه روشی برای کاشت مو استفاده می‌شود و مدت زمان انجام آن چقدر است؟ از پزشک خود بخواهید نظرش را در خصوص ظاهر شما پس از کاشت مو بیان کند و از او بپرسید که آیا پس از هر مرحله از درمان از گرافت‌های مو استفاده می‌کند یا خیر.

 کاشت مو چگونه انجام می‌شود؟


پزشک از روش استخراج واحد فولیکولی یا پیوند واحد فولیکولی برای کاشت مو استفاده می‌‌کند. هر یک از آنها با ایجاد ظاهری جدید نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهند داشت.

روش استخراج واحد فولیکولی

در این روش فولیکول‌های مو از قسمت پشت سر که تراکم موهای آن زیاد است به سمت جلوی سر که کم پشت است منتقل خواهند شد. از مزایای عالی این روش این است که در قسمت پشت سر هیچ گونه بافت اسکاری ایجاد نخواهد شد و شما می‌توانید پس از مدت کوتاهی که علائم و نشانه‌های جراحی بهبود پیدا کرد شاهد رشد موهای خود باشید . به علاوه این روش برای کاشت مو یک روش استاندارد است که برای کاشت ابرو لینک به مقاله کاشت ابرو نیز کاربرد دارد.

 پیوند واحد فولیکولی

در روش کاشت مو با استفاده از نوار مو، موهای قسمت پشت سر برداشته می‌شوند و به سمت جلوی سر منتقل می‌شوند. اما در این روش، به جای اینکه موها به صورت مجزا منتقل شوند، یک نوار از قسمت پشت سر برداشته می‌شود که حاوی هزاران فولیکول مو است. سپس با استفاده از میکروسکوپ، هر یک از فولیکول‌های مو به صورت مجزا از این نوار جدا می‌شوند و در موضع مورد نظر کاشته می‌شوند. یکی از مزایای این روش، این است که امکان کاشت هزاران فولیکول را در یک روز فراهم می‌کند.

بهتر است بدانید که روش کاشت مو در همه افراد یکسان نیست و پزشک در جلسه مشاوره با هر فرد به صورت جداگانه در این خصوص صحبت خواهد کرد.

 مراقبت‌های بعد از کاشت مو در زنان


پس از اتمام فرآیند کاشت مو، شما می‌توانید به منزل بازگردید و هیچ نوع بانداژی روی پوست شما قرار داده نخواهد شد. همچنین، از محل پیوند مو ترشحی خارج نمی‌شود. در روز بعد از جراحی، شما می‌توانید دوش بگیرید و دو روز پس از آن، به آرامی موهای خود را بشویید.

در هفته اول ممکن است پیشانی شما کمی متورم باشد و روی قسمت پشت سرتان یک لایه کوچک از بافت اسکار تشکیل شود. اما نگران نباشید، چرا که این موارد معمولاً در مدت کوتاهی برطرف خواهد شد. شما می‌توانید به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید و مجدداً به کار و امور اجتماعی خود بازگردید.

 نتایج حاصل از کاشت مو چه زمانی قابل مشاهده است؟


 معمولا چند ماه پس از جراحی موهای جدید شروع به رشد می‌کند اما پس از آن ظاهر سالمی خواهند داشت. اکثر افراد در هفته دوازدهم می‌‌توانند شاهد رشد موهای جدید باشند و پس از ۹ تا ۱۲ ماه موهای آنها به طور کامل رشد خواهد کرد.

 عوارض جانبی کاشت موی زنان چیست؟


کاشت مو، در صورتی که توسط یک متخصص با تجربه انجام شود، یک روش ایمن و بی‌خطر خواهد بود. اما از آنجایی که واکنش فیزیکی و توانایی ترمیم بدن هر فرد متفاوت است، نتایج حاصل از کاشت مو هیچ‌گاه به طور کامل قابل پیش‌بینی نخواهد بود. همچنین، همانند دیگر روش‌های جراحی، در کاشت مو نیز ریسک‌هایی از جمله عفونت وجود دارد. در مواردی که کاهش پوست سر ضروری باشد، احتمال بروز خونریزی گسترده و بافت اسکار بزرگ نیز وجود دارد.

در روش‌های کاشت مو، احتمال شکست پیوند گرافت وجود دارد. هرچند معمولاً ریزش موهای پیوند شده پس از کاشت طبیعی است، اما قبل از آنکه موها در مرحله جدید شروع به رشد کنند، تعدادی از آنها ممکن است ریزش کنند. اگر گرافت‌ها از بین بروند، ممکن است نیاز به دوباره کاشت مو باشد.

گاهی اوقات برخی از افراد دچار توده‌های برجسته در محل کاشت مو می‌شوند که می‌توانند این نواحی را توسط موهای مجاور پوشانند. در صورتی که ریزش موها پس از کاشت به صورت غیرطبیعی ادامه پیدا کند و ظاهر بدی را به وجود بیاورد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم دوباره جراحی کاشت مو تکرار شود.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ