بوتاکس همواره قابل اعتمادترین روش جوان سازی پوست، کاهش خطوط و چروک صورت برای بهتر کردن ظاهر افراد است. بوتاکس نیز مانند هر روش درمانی، دارای عوارض جانبی نیز هست. با وجود آن که عوارض بوتاکس شایع نیست، اما بسیار ضروری است تا افراد پیش از آن که اقدام به تزریق بوتاکس کنند، از همه ی عوارض جانبی آن اطلاع داشته باشند تا آگاهانه دست به درمان زیبایی پوستی بزنند. در ادامه با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره  افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس داشته باشید و روش های درمانی برای این عارضه را بشناسید.

بوتاکس چیست؟


قبل از بحث درباره عوارض جانبی بوتاکس، نیاز است که به توضیحات کلی درباره این روش درمانی زیبایی پوستی بپردازیم. بوتاکس ماده‌ای سمی از نوع A بوتولینوم است که به صورت کنترل شده تزریق می‌شود. از این ماده برای درمان مواردی مثل محدود کردن حرکات عضلات افرادی که از شدت استرس دچار پرش می‌شد، استفاده می‌شود. همچنین، برای رفع موارد دیگری مثل مشکلات عدم کنترل مثانه، تعریق بیش از اندازه، سردردهای میگرنی مزمن و سایر مشکلات این چنینی نیز از بوتاکس استفاده می‌شود. محققان در طی بررسی و آزمایش این محصول، به نتیجه مثبت ناخواسته‌ای که بوتاکس به دست می‌دهد، پی بردند. تزریق بوتاکس همچنین محدود به حرکات عضلات غیرارادی شد که منجر به ترمیم و بازسازی خطوط و چروک‌ها می‌شود.

افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس

پس از این اکتشاف، هر ساله میلیون‌ها نفر از این روش درمان زیبایی پوستی بهره می‌برند. عضلات صورت هر فردی منحصر به خود آن فرد دارای حرکات است، در نتیجه تزریق درست بوتاکس به محل دارای خطوط به عهده و تشخیص درست پزشک پوست خواهد بود. به همین علت است که مراجعه به پزشک پوست با تجربه بسیار ضروری است. افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس، یکی از عوارضی است که در اثر تزریق فردی بی‌تجربه اتفاق می‌افتد. برای کاهش خطرات احتمالی و گرفتن نتیجه مطلوب، لازم است که پیش از مراجعه به پزشک پوست، به دنبال پزشک با تجربه باشید.

چه عاملی سبب افتادگی پلک پس از تزریق می شود؟


تزریق بوتاکس با عوارض جانبی متعددی همراه است، از جمله افتادگی پلک که یکی از این عوارض است. عملکرد بوتاکس در ثابت نگه داشتن گروهی از عضلات است تا حرکات غیرارادی را کاهش دهد و از ایجاد خطوط و چین‌ها جلوگیری کند. اگر تزریق بوتاکس به درستی انجام نشود، ممکن است عوارض و مشکلاتی ایجاد شود. پیتیوسایس یا افتادگی پلک، یکی از شایع‌ترین عوارض پس از تزریق نادرست بوتاکس است که پس از تزریق در اطراف نقطه تزریق، در آن منطقه پخش می‌شود. این حالت به ویژه در مواردی که تزریق در پیشانی یا بین دو چشم انجام می‌شود، رخ می‌دهد و ممکن است ماده تزریقی بین ابروها پخش شود و افتادگی پلک ایجاد کند.

افتادگی پلک به طور معمول بین یک الی سه هفته پس از تزریق رخ می‌دهد و افراد معمولاً پس از چند هفته این عارضه را تجربه می‌کنند. اما باید به یاد داشت که این افتادگی پلک عارضه‌ای موقت است و پس از مدتی از بین می‌رود. اگر این عارضه موجب مشکلات دیداری یا مشکلات دیگری شود، راه‌حل‌هایی برای درمان آن وجود دارد که می‌توانید با مشاوره از پزشک پوست آن را رفع کنید.

سایر علل افتادگی پلک یا افتادگی ابرو پس از تزریق بوتاکس


دلایل بسیاری که در ادامه آورده شده است، می توانند منجر به افتادگی پلک و ابرو شوند:

تزریق بیش از اندازه یا زمانی که بوتاکس به درستی رقیق نشده باشد یا آن که از سرنگ مناسبی برای میزان مشخصی از دوز ماده استفاده نشده باشد.

  • انتخاب محل نادرست برای تزریق
  • پخش شدگی ماده ی تزریق پس از تزریق

بخش بندی نادرست پیشانی هنگام جلسه ی مشاوره. برخی از مراجعان به علت آن که دارای پوست پلک بیش از اندازه هستند، به طور ناخودآگاه برای آن که بتوانند ببینند، ابروهای خود را بالا می برند و چشمان خود را زیاد باز می کنند. تزریق بوتاکس به عضلات برای شل کردن آن، که بتوان ظاهر خسته یا پوست پلک آن بیش از اندازه را از بین برد، کارساز نخواهد بود. سایر مراجعانی که عضلات صورت آن ها نسبت به یکدیگر ضعیف یا قوی تر است را نمی توان با یک دوز استاندارد درمان کرد. اگر دوز یکسانی برای همه تزریق شود، باعث تزریق کم یا زیاد برای افراد مختلف خواهد شد که نتیجه ی نامطلوبی به دست می دهد.

افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس

زمانی که مراجعه کننده، پروسه ی پس از تزریق را انجام نمی دهد و باعث می شود بوتاکس تزریق شده، در محل تزریق به حرکت درآمده و پخش شود.

بافت اطراف چشم بایستی زمانی که پروسه ی قبلی نواحی دور چشم انجام می گیرد، تحت حفاظت باشد.

بوتاکس در موارد نادری منجر به ورم می شود. این مشکل معمولا در طی دو هفته از بین می رود و باید بگوییم که علت این ورم به درستی شناخته نشده است.

درمان افتادگی پلک


بسیاری از افراد پس از تزریق بوتاکس و دچار افتادگی پلک می‌شوند، اما در اکثر موارد نیازی به درمان خاص ندارند زیرا عوارض جانبی بوتاکس معمولاً خفیف و موقت هستند. اگر افتادگی پلک مانع دید شود یا پس از مدتی رفع نشود، می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف این مشکل را حل کرد. حتی اگر عوارض بدون مصرف دارو یا درمان دیگری از بین رفته باشند، بهتر است با پزشک مشورت کنید. با این کار، پزشک می‌تواند خطرات احتمالی عوارض جانبی را در تزریق‌های بعدی کاهش دهد.

روش‌های درمانی زیر برای افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس توسط پزشک پوست معرفی شده‌اند:

1. درمان خانگی: افتادگی پلک خفیف را می‌توان با ماساژ دادن عضلات دور چشم با استفاده از نوک انگشتان یا با استفاده از پشت مسواک برقی درمان کرد. همچنین، با باز و بسته کردن چشم‌ها می‌توانید به کاهش ظاهر افتادگی پلک کمک کنید.

2. قطره چشمی: استفاده از قطره چشمی آپروکلونیدین می‌تواند منجر به تحریک گیرنده‌های عضلات چشم برای انقباض و جمع شدن آن شود. این قطرات همچنین باعث بالاتر رفتن پلک و جمع شدن آن تا حدود دو میلیمتر می‌شوند.

3. تحریک الکتریکی: در برخی موارد، با تحریک پلک افتاده می‌توانید آن را جمع‌تر کنید. با استفاده از درمان محرک الکتریکی می‌توان به جمع‌تر شدن گروهی از عضلات کمک چشمگیری کرد.

چگونه می توان از افتادگی پلک و افتادگی ابرو پس از تزریق بوتاکس جلوگیری کرد؟


اولین و مهم ترین گام برای جلوگیری از افتادگی پلک و یا هر پیامد ناگوار دیگری پس از تزریق بوتاکس یا هر درمان دارویی دیگر، مراجعه به متخصص باتجربه و آموزش دیده است. همچنین ممکن است بخواهید از نظر فرد متخصص دیگری مطلع شوید تا نظرات این دو نفر را با هم مقایسه کنید.

پس از انتخاب متخصص مناسب بایستی اطلاعات داروهای مصرفی تان را در چند هفته ی اخیر را در اختیار پزشک پیش از تزریق بوتاکس قرار دهید. همچنین بایستی پزشک خود را از تاریخ آخرین تزریق بوتاکس و جراحی هایی که در گذشته در قسمت صورت خود داشته اید، مطلع سازید.

پس از تزریق بایستی طبق دستور پزشک درمان خود را پیش ببرید که در ادامه به آن می پردازیم:

طی 24 ساعت آینده پس از تزریق، از مالیدن و ماساژ دادن صورت خود بپرهیزید. همچنین به مدت دو روز از ماساژهای زیبایی و تخصصی صورت اکیدا خودداری کنید.

تزریق بوتاکس به پلک

  • به مدت 4 ساعت پس از تزریق دراز بکشید.
  • تا 24 ساعت آرایش نکنید.
  • تا 24 ساعت از هدبند سفت استفاده نکنید.
  • در شب اول پس از تزریق روی صورت نخوابید.
  • از مصرف الکل بپرهیزید.

به مدت دو روز در معرض نور خورشید قرار نگیرید و همچنین از حمام داغ، سونا، اتاق بخار نیز استفاده نکنید.

به مدت 24 ساعت از فعالیت شدید فیزیکی بپرهیزید.

به مدت دو روز از داروهای رقیق کننده ی خون مانند آسپیرین بپرهیزید. در صورت نیاز به مصرف داروها ابتدا از پزشک معالج خود مشورت بگیرید.

آیا تزریق بوتاکس عوارض دیگری دارد؟


علاوه بر افتادگی پلک پس از تزریق بوتاکس، عوارض بسیار دیگری مرتبط با تزریق بوتاکس وجود دارد، بنابراین از تمامی خطرات احتمالی و علائم بالقوه ای که ممکن است دچار آن شوید، اطلاع کسب کنید. بیشتر عوارض جانبی تزریق بوتاکس خفیف و موقت است.

شایع ترین عوارض پس از تزریق بوتاکس در زیر آورده شده است:

  • کبودی خفیف یا تورم در محل تزریق
  • خشکی چشم
  • خشکی دهان
  • تب
  • سردرد
  • عفونت تنفسی حاد

چنانچه هر یک از علائم فوق را داشتید که زمان بهبود آن بیش از اندازه بود، یا آن که مشکلات سلامتی و زیبایی به وجود آورد، یا آن که علائم تشدید شدند، بایستی دکتر پوست را مطلع سازید. چنانچه علائمی که در انتها آورده ایم، را در خود مشاهده کردید با دکتر پوست خود تماس بگیرید:

  • زخم باز در قرینه
  • تاری دید
  • سرخی، آبریزش و درد چشمی
  • مشکلات تنفسی، اختلال در تکلم یا بلع
  • علائم حساسیتی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ