هنگامی که بدن برای ترمیم پوست آسیب دیده، کلاژن تولید می‌کند و این فرایند ممکن است به ایجاد اسکار منتهی شود. جای جوش ممکن است بسته به نوع پوست و عوامل دیگر، سطحی یا عمیق باشد. وقتی ترکیدگی در عمق منافذ اتفاق می‌افتد، جای جوش بدتر و شدیدتری ایجاد می‌شود. این فرایند ترمیم، تغییرات زیادی در بافت و لطافت پوست ایجاد می‌کند و ممکن است باعث تورفتگی عمیقی در پوست شود یا به شکل موجی تغییر شکل دهد.

چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود؟


وقتی پوست به‌طور مکرر در اثر سرباز کردن جوش، دست‌کاری یا فشردن آسیب می‌بیند، بدن به عنوان بخشی از فرایند ترمیم، کلاژن اضافی تولید می‌کند. اما اگر آسیب بیشتری وارد شود، تولید کلاژن بیشتری اتفاق می‌افتد. دست‌کاری و فشردن جوش‌ها منجر به التهاب بیشتر و آسیب‌های بعدی می‌شود، که باعث تولید بیشتر کلاژن می‌شود و در نتیجه جای زخم برجسته‌تر می‌شود.

انواع اسکار آکنه


اسکارهای آکنه دو نوع دارند: اسکار آتروفیک و اسکار هایپرتروفیک. اسکار آتروفیک، یا همان اسکار تورفته، زمانی توسعه می‌یابد که بافت پوستی از بین برود. این نوع اسکارها دو دسته‌ی آیس باکس و باکس‌کار را شامل می‌شوند. اسکارهای آیس باکس اندازه‌ی کوچکی دارند اما سوراخ‌های قابل‌توجهی را در پوست به‌جا می‌گذارند، در حالی که اسکارهای باکس‌کار شکل بیضی یا گرد با لبه‌های زاویه‌دار تند دارند. اسکارهای هایپرتروفیک یا اسکارهای کلوئید زمانی ایجاد می‌شوند که بدن بیش‌ازحد کلاژن تولید کرده و منجر به ایجاد یک توده بزرگ از بافت در سطح پوست می‌شود.

روش های درمان


ساب سیژن

روش ساب سیژن برای رفع جای جوش موثر است و در اسکارهای عمیق و متوسط برای جداکردن لایه آسیب‌دیده ازلایه‌های عمقی‌تر بکار می‌رود.

میکرونیدلینگ

در میکرونیدلینگ پوست صورت منافذ بسیار ریزی توسط سوزن‌های بسیار ظریف ایجاد می شود و هنگامی‌که پوست اقدام به ترمیم این منافذ می نماید مقادیر بسیار زیادی کلاژن می سازد .ترمیم زخم های ایجاد شده با میکرونیدلینگ باعث ترمیم اسکار آکنه نیز می شود.

درماپن(Dermapen)

اخیرا از درماپن برای درمان اسکارهای آکنه استفاده شده است. درماپن با وارد کردن سوزنهای زیاد به پوست باعث ایجاد کلاژن سازی و ترمیم اسکارها میشود. معمولا همراه با درماپن موادی برروی پوست قرار داده میشود که وارد شدن این مواد به پوست کلاژن سازی را دو چندان میکند.

درم ابریژن

با استفاده از یک فرز لایه برداری عمیق از پوست برای از بین بردن جای جوش صورت انجام می‌شود البته این روش عوارض زیادی دارد.

پیلینگ نقطه‌ای

برای اسکارهای فرورفته کوچک مفید است. این روش نباید برای رفع اسکار های عمیق بکار رود. امروزه بعلت زمان طولانی برای بهبودی ضایعات و عوارض آن به ندرت بکار می رود.

میکرودرم ابریژن

یکی دیگر از روش های از بین بردن جای جوش، میکرودرم است که اثرات محدودی در بهبودی اسکار دارد. میکرودرم بیشتر در حوزه جوانسازی پوست کاربرد دارد.

پانچ (جراحی پوست)

در اسکارهای عمیق بکار می رود در این روش کل بافت اسکار برداشته می شود. جای پانچ یک اسکار کوچکتر و سطحی تری بجای می گذارد که بعدا با لیزر درمان می شود.

لیزر (Co2 فرکشنال)

در لیزر جای جوش ، با لیزر فرکشنال نور لیزر به تعداد زیادی شعاع‌های کوچکتر تقسیم می شود که وقتی به پوست برخورد می کنند نقاط بین آن‌ها سالم می ماند که این نقاط باعث تسریع روند ترمیم پوست و در نتیجه اسکار آکنه می شوند.

درمان دارویی 

مهمترین روش درمان اسکار پیشگیری از بروز آن است که با مراجعه سریع برای درمان آکنه و پشتکار در پیگیری درمان میسر میشود.

تزریق پرکننده‌ها

برای رفع اسکار جوش عمیق، با تزریق چربی یا فیلر می توان ظاهر اسکار را صاف‌تر نمود:

تزریق بوتاکس

در بعضي موارد ممکن است پوست اطراف جای جوش شما به حالت چروک خورده و جمع‌شده در آمده باشد. در این حالت می‌توان با تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) در ناحیه اطراف جای جوش، چروک‌های این قسمت را برطرف کرد و وضعیت ظاهری پوست را بهبود بخشید. البته عمل تزریق بوتاکس لازم است به صورت دوره‌ای تکرار شود.

تزریق ژل

تزریق ژل برای درمان جای جوش‌ها اثربخشی بسیار خوبی دارد و این روش کاملاً ایمن و قابل تحمل برای همه افراد است. از تزریق ژل به‌طور عمده برای درمان چین و چروک‌های پوست که ناشی از جای جوش‌ها هستند، استفاده می‌شود. مقدار ژل مورد استفاده برای هر فرد، بسته به نوع و اندازه جای زخم‌ها، آناتومی صورت و موقعیت نقطه‌ای که ژل باید تزریق شود، متفاوت است و توسط پزشک تعیین می‌شود.

مزایای استفاده از روش تزریق ژل برای درمان جای جوش شامل درد کم، نیاز به استراحت پس از عمل نداشتن، امکان استفاده همزمان با روش‌های درمانی دیگر، ایمنی بسیار بالا، نتایج طبیعی و ماندگاری بالای نتایج این روش است.

سلول درمانی

در موارد بسیار شدید و مقاوم به انواع درمان‌ها در این روش برای از بین بردن جای جوش یک بیوپسی از پوست تهیه شده ، سلول‌های فیبروپلاستی کشت داده شده و بعد از تکثیر آن‌ها به تعداد ۲۰ تا ۳۰ میلیون در ۳ نوبت در نواحی اسکار به صورت زیر پوستی تزریق می شود.

مزوتراپی

افرادی که مدت‌های طولانی از جای جوش‌های زشت و ناخوشایند در صورت خود رنج برده‌اند، می‌توانند امیدوار باشند که با استفاده از روش مزوتراپی، عمق، اندازه و شکل ظاهری ناخوشایند این جوش‌ها برطرف شود و پوست سالم‌تر و زیباتری پیدا کنند. اساس روش مزوتراپی به این صورت است که اسید هیالورونیک که در لایه میانی پوست تزریق می‌شود، میزان جذب آب و تولید اسید هیالورونیک طبیعی در بافت زمینه‌ای پوست را افزایش می‌دهد.


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مشاوره رایگان
×مشاوره در واتساپ