علت و درمان انواع جوش و آکنه چیست؟

جوش صورت و آکنه یک مشکل شایع اما قابل درمان است. علت جوش صورت معمولا  گرفتگی منافذ پوست است. درمان جوش به صورت کامل، ممکن است چند ماه طول بکشد. آکنه‌های ملتهب شده و جوش زیرپوستی باید خیلی سریع درمان شوند تا جای آن‌ها روی پوست باقی نماند. بعد از این که جوش و آکنه درمان شد، ممکن است شما تا چند سال به درمان مکمل نیاز داشته باشید تا نتایج درمان اولیه خود را حفظ کنید و در واقع از بروز مجدد جوش‌ها پیشگیری کنید.

انواع آکنه یا جوش صورت

جوش های غیر التهابی

• سرسفید: در این جوش منفذ پوستی به طور کامل بسته شده است. سبوم(چربی پوست) و باکتری‌ ها به همراه سلول های مرده پوست در درون این منفذ به دام می ‌‌افتند و یک ” برآمدگی ” سفید رنگ روی سطح پوست ایجاد می‌ کنند. سرسفیدها معمولا زودتر از سرسیاه‌ ها ناپدید می ‌‌شوند.
  • جوش سرسیاه: این نوع جوش پوستی شدت زیادی ندارد اما نسبت به جوش سرسفید مدت بیشتری طول می ‌کشد تا ناپدید شود.
  • جوش سرسیاه هنگامی رخ می ‌دهد که منافذ پوستی به طور کامل مسدود نشده‌ اند، بلکه به ‌صورت نسبی بند آمده ‌اند. این امر باعث می ‌شود که چربی هنوز بتواند به سطح پوست بیاید. علت سیاه بودن این جوش‌ ها واکنش ملانین (رنگ ‌دانه پوست) به اکسیژن است.

جوش صورت از نوع التهابی

• پاپول: پاپول نوع دیگری از جوش ‌ها هستند که به صورت برآمدگی ‌های قرمز کوچکی روی پوست دیده می ‌شوند. پاپول‌ ها را نباید فشار داد زیرا ممکن است جوشگاه پوستی ایجاد کند که هیچ ‌گاه برطرف نمی ‌شود.
  • پاسچول: پاسچول ‌ها شدیدترین نوع جوش پوستی است که به ‌طور آشکاری ملتهب است. این جوش پایه ‌ای قرمزرنگ و یک مرکز سفید یا زرد رنگ دارد. گرچه ممکن است به نظر رسد که پاسچول‌ ها حاوی باکتری هستند اما پاسچول‌ ها صرفا در نتیجه واکنش شیمیایی درون سبوم به وجود می ‌آیند که باعث تحریک پوست می ‌شود. فشار دادن پاسچول هم می ‌تواند باعث آسیب پوستی و باقی ماندن جا روی پوست شود.

انواع دیگر جوش صورت

• ندول ‌ها یا کیست ‌ها: ضایعات پوستی بسیار بزرگ ‌تر و اغلب دردناک ‌تر هستند. آن ها زیر سطح پوست قرار می ‌گیرند و به صورت برآمدگی‌ های سفتی حس می‌ شوند و اغلب روی پوست جا می ‌گذارند. ندول ‌ها و کیست ‌ها را نباید فشار داد چون حاوی باکتری هستند و این کار ممکن است به گسترش عفونت بینجامد.
  • میلیا:میلیاها برآمدگی ‌های ریز سفید پوستی هستند که به طور طبیعی به علت ریزش سلول‌ های پوستی به وجود می ‌آیند. سلول ‌های مرده در حفره ‌های کوچکی در سطح پوست جمع می ‌شوند و میلیا را به وجود می ‌آورند. میلیا به طور شایعی در نوزادان و در بخش بالایی گونه‌ ها دیده می ‌شود و در پوست بزرگسالان هم ممکن است ایجاد شود.

این برآمدگی‌ های پوستی با ریزش سلول ‌های مرده از روی پوست از بین می ‌روند. در نوزادان میلیا معمولا پس از چند هفته ناپدید می ‌‌شود، ولی در بزرگسالان ممکن است برای همیشه روی پوست باقی بماند. معمولا در کودکان درمان لازم نیست.

عوامل ايجاد کننده جوش کدامند؟

1- چربي سطح پوست: پوست‌هاي چرب يکي از عوامل ايجاد آکنه يا جوش صورت مي‌باشند.
2- گروهي از ميکروب‌هايي که روي پوست زندگي مي‌کنند.

3- التهابات ايجاد شده روي پوست (در بعضي مواقع)

4- انسداد مجاري غددي زيرپوستي

داروهای موضعی

این داروها اگر ۱۵ دقیقه پس از شستشو و خشک کردن پوست استفاده شوند بهتر اعمال اثر می کنند. ممکن است اثرات درمانی این نوع از داروها برای چند هفته اول مشهود نباشد. علائم تحریک پوستی مانند قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن در ابتدا قابل پیش بینی ست.پزشک ممکن است از روش هایی برای به حداقل رساندن این عوارض از جمله افزایش تدریجی دوز دارو، شستشوی پوست پس از مدت کوتاهی از استعمال دارو یا تعویض دارو استفاده کند.

لایه‌برداری شیمیایی

لایه‌برداری شیمیایی برای رفع آکنه ممکن است زمانی مناسب باشد که داروها و محصولات پوستی بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویز مانند آکوتان در کاهش، کنترل یا رفع جوش‌های چرکی مؤثر واقع نشده باشند. در لایه‌برداری شیمیایی برای درمان جوش‌ چرکی صورت از اسید گلیکولیک و اسید سالسیلیک جهت برداشتن سلول‌های مرده پوست و رفع انسداد منافذ پوستی استفاده می‌شود.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی است که اثرات درمانی آن با برداشتن لایه اپیدرم و لایه‌های سطحی پوست مشخص می‌شود و بافت پوششی زیر پوست دومرتبه رشد می‌کند. برای انجام میکرودرم ابریژن از یک ابزار دستی مخصوص برای پاشش مواد ساینده روی پوست استفاده می‌شود تا سطح اپیدرم برداشته شده و ظاهر آن بهبود یابد؛ بنابراین این روش بهترین روش برای رفع ضایعات پوستی در صورت به کار برده می‌شود

لیزردرمانی

چندین نوع لیزر درمانی برای درمان آکنه وجود دارد اما عموماً به یک یا دو روش عمل می‌شود:

• در یک روش از لیزر برای گرم کردن غدد چربی در پوست (بدون تأثیر بر لایه‌های بیرونی پوست) استفاده شده و باعث می‌شود که غدد چربی جمع شده و چربی کمتری تولید کنند.
  • برخی از انواع آکنه به دلیل وجود باکتری‌هایی که به صورت طبیعی روی پوست قرار دارند ایجاد می‌شوند. زمانی که این باکتری‌ها در فولیکول‌های مو گیر می‌افتند و به آنها اکسیژن نمی‌رسد باعث ایجاد التهاب می‌شوند. در دومین روش لیزر درمانی، اکسیژن در منافذ مسدود شده که باکتری‌ها در آن التهاب ایجاد کرده‌اند تولید می‌شود.

درمان فتودینامیک

در موارد شدید آکنه، یک روش که به آن فتودینامیک درمانی گفته می‌شود برای درمان جوش‌ التهابی به کار برده می‌شود. فتودینامیک درمانی یک روش درمانی است که از ترکیب نور و محلول‌های مخصوصی که در نور فعال می‌شوند استفاده می‌شود و جوش‌ها مورد درمان قرار می‌گیرند.

تخلیه

پس از این که سر جوش‌ چرکی با تیغ جراحی شکافته شد، جوش‌های چرکی به راحتی با فشار استخراج‌کننده (استرکتور) آکنه تخلیه می‌شوند. جوش‌های چرکی کوچک به راحتی با ایجاد یک شکاف کوچک و با فشار دست تخلیه می‌شوند. برای جلوگیری از به جاماندن اسکار و جای جوش یک شکاف کوچک (حدود ۳ میلی‌متر) روی آنها ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از پیشرفت جوش ها و کاهش حجم و تعداد آنها باید توصیه های زیر را در نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید.

1. جوش ها را دستکاری نکنید و آنها را با فشار خالی نکنید.برای خالی کردن آنها به یک انستیتوی زیبایی مراجعه کنید تا با دستگاه های مکنده جوش ها را تخلیه کنند.
  2. پوست خود را به نرمی ماساژ دهید.این کار را می توانید به طور مرتب،خودتان انجام دهید و یا به یک فرد مجرب مراجعه کنید تا پوست شما را ماساژ دهد.ماساژ باعث تخلیه چربی پوست شده و از پیشرفت جوش ها جلوگیری می کند.
  3. آسودگی روانی داشته باشید.سعی کنید خواب مرتب داشته باشید.استراحت کافی داشته باشید و حتی الامکان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.
  4. روزی دو بار صورت خود را بشویید و ماساژ دهید. برای شستشوی صورت از آب گرم استفاده کنید
  5. هفته ای یک یا دو بار از ماساژ سرکه سیب استفاده کنید تا چربی پوست کاهش یابد.برای این کار کافی است مقداری سرکه سیب را در همان مقدار آب بریزید و سپس با انگشت مقداری از این مخلوط را بردارید و بر روی صورت خود بمالید و ماساژ دهید. آنگاه چند دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را بشویید.
  6. از مصرف غذاهای چرب،شیرینی زیاد،سس مایونز،خامه،شکلات،گردو، فندق،موز،تخم مرغ،بعضی از ماهی ها و نارگیل،حتی المقدور بپرهیزید ولی نیازی به رژیم های سخت نیست.سعی کنید سبزی ها و میوه جاتی را که حاوی ویتامین Aهستند زیادتر مصرف کنید:هویج،اسفناج،شاهی و گوجه فرنگی. همچنین مصرف چای و ادویه جات را محدود کنید.
  7. سعی کنید هر روز صورت شما در معرض نور آفتاب قرار گیرد.اشعه آفتاب تأثیر بسیار خوبی در بهبود جوش های غرور جوانی دارد
  8. از ورزش و پیاده روی غفلت نکنید.بسیاری از جوش های پوستی پس از مدتی ورزش به کلی ناپدید می شوند.