طب سوزنی برای لاغری بدن و جوانسازی پوست

طب سوزنی، وارد کردن سوزن‌هایی بسیار نازک در نقاط خاصی از بدن است. منشأ آن منسوب به کشور چین است و قدمتش به هزاران سال می‌رسد. اما این طب در دهه‌های اخیر، محبوبیت قابل‌توجهی در ایالات‌متحده و اروپا پیداکرده است. بر طبق نظریه سنتی چینی، طب سوزنی روشی است که توسط آن، جریان انرژی یا نیروی زندگی که به qi یا Chi معروف است، در بدن به توازن می‌رسد. طب سوزنی کانال‌ها و مجراهای عبور انرژی را تنظیم می‌کند که منجر به تعادل انرژی در بدن می‌شود. در مقابل، پزشکان غربی، طب سوزنی را روشی مفید و مؤثر برای تحریک اعصاب و بافت‌های همبند می‌دانند. پزشکان غربی معتقدند که این تحریکات، باعث افزایش مسکن‌های طبیعی بدن و بهتر شدن جریان خون می‌شود.

کاربرد طب سوزنی در زیبایی

هر زمان که از این طب سخنی به میان می آید ذهن اغلب مردم به سمت کاهش وزنو لاغری معطوف می شود چراکه شنیده اند طب سوزنی می تواند در کاهش اشتها موثر باشد و به لاغر شدن کمک کند. از طرفی اثرات طب سوزنی در کنترل دردهای حاد و مزمن از جمله میگرن،سیاتیک، کمردرد و حتی روماتیسم مفصلی به اثبات رسیده است. اما این روش درمانی کهن کاربرد مهم دیگری نیز دارد و آن افزایش زیبایی و جوان سازی پوست صورت است.

تأثیرات طب سوزنی صورت

چرخش خون و انرژی را در کل بدن بهبود می دهد. به همین علت وقتی برای بیماران فقط طب سوزنی روی بدن هم انجام می گردد، بعد از چند جلسه صورت شفاف می شود. (بدون اینکه روی صورت کاری انجام شود!)
2- درمان ذهن،جسم و روح را شامل می شود.(که این به علت تشرح سروتونین در بدن است که باعث شادی و نشاط می شود)
3- باعث افزایش توان عضلات و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می گردد.
4- با فعال کردن مکانیزم های مربوط به ترمیم زخم می تواند اولا جریان خون در پوست را ثانیا جریان اکسیژن رسانی به پوست را افزایش دهد، نفوذپذیری عروق را بالا برده باعث رفع مواد زاید می شود.
5- با کاهش ادم و مایعات اضافه بدن به کاهش ادم در اطراف چشم کمک می کند.
6- بالانس هورمونی ایجاد می کند به همین علت معمولا روی ریزش مو،آکنه و گاهی موی زاید موثر است.
7- به علت افزایش جریان خون و لنف، رطوبت رسانی (هیدرادرمی) انجام می دهد.
8- موجب کاهش استرس (که از همه عوامل پاتوژن مهم تر است) می گردد.

مزایای طب سوزنی

طب سوزنی نیز دارای مزایای بسیاری است که در میان درمان‌های دیگر به‌خوبی می‌درخشد:

• زمان بهبودی کوتاه است: طب سوزنی یک روش غیرتهاجمی است و در اکثر موارد نیاز به سپری شدن دوره بهبودی ندارد. این به این معنی که شما می‌توانید از مزایای طب سوزنی بهره ببرید، بدون آنکه نیاز باشد، فعالیت‌های روزمره خود را طی روزها و یا هفته‌ها به تعویق بیندازید.
  • کاهش عوارض جانبی: اکثر داروها و درمان‌ها، فهرستی از عوارض جانبی را با خود به همراه دارند، ممکن است علائم بیمار از قبل نیز بدتر گردد. درصورتی‌که طب سوزنی این مشکل را ندارد.
  • محدودیتی ازلحاظ بیمار ندارد: تقریباً هر بیماری می‌تواند از مزایای طب سوزنی بهره‌مند شود. بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمی یا سنی – مثلاً محدودیت‌هایی که در افراد مبتلا به فشارخون یا رقت خون وجود دارد – بیماران می‌توانند تحت درمان طب سوزنی قرار بگیرند. درحالی‌که داروها و درمان‌های دیگر- برای حفظ ایمنی بیماران – دارای محدودیت‌های خاص خود هستند، طب سوزنی روشی غیرتهاجمی است و حداقل عوارض جانبی را در بردارد، بنابراین می‌تواند برای همه مؤثر باشد.
  • نتایج آن سریع است: میشل می‌گوید ” یکی از مزیت‌های طب سوزنی این است که بیماران از نتایج قابل‌توجهی که می‌گیرند – آن‌هم بدون استفاده از داروها و درمان‌های دیگر- بسیار شگفت‌زده می‌شوند.”

طب سوزنی زیبایی چگونه انجام می شود ؟

در طب سوزنی جهت زیبایی و جوانسازی یا لیفت و همین طور پر کردن صورت  3 کار همزمان انجام می شود :

• تنظیم و بالانس انرژی در کل بدن ( تنظیم کبد ، کلیه ، معده ، روده ها ، هورمون ها و…) .
  • تحریک کانال های انرژی که از صورت می گذرند جهت تحریک کلاژن سازی و بر طرف کردن چروک ها .
  • ریلکسیشن و آرامش و درمان بی خوابی و افسردگی .

روش لیفتیگ پوست صورت با طب سوزنی

برای درمان از سوزن های مخصوصی استفاده می شود که مویی شکل و با قطر بسیار اندک هستند (قطر 18/0-16/0و طول 13/0) بیشتر افراد هنگام کار با سوزن نگرانند؛ اما این نگرانی بی مورد است. درد در هنگام آمپول زدن به علت سایز بزرگ تنه و پاره شدن بافت و همچنین، عبور ماده تزریقی در رگ می باشد ولی در طب سوزنی سوزن ها مویی شکل و به ضخامت تار مو هستند و سوزنکاری دردناک نیست. از طرفی سوزن ها خشک می باشند.معمولا در هر جلسه بین 20 تا 100 سوزن برای کار صورت برحسب شدت چروک ها و بیمار انتخاب می شود. همچنین علاوه بر نقاط طب سوزنی نقاط دیگری هم برای این کار انتخاب می گردد و گاه برای گونه گذاری استفاده از طب سوزنی الکتریکی هم لازم است.سوزن های صورت عموما بعد از اینکه کارشان تمام شد خود به خود رها می شوند.معمولا بعد از سه الی چهار جلسه اثرات اولیه کار با طب سوزنی که شامل شاداب و روشن شدن پوست می باشد، ظاهر می شود و بعد از 7-8 جلسه اثرات کلاژن سازی شامل سفتی، گونه و کاهش عمق چروک ها مشخص است. چون کلا برای کلاژن سازی 3 هفته زمان لازم دارد.برای بیمارانی که پیس میکر (Pace maker) در قلب دارند، از دستگاه استفاده نمی شود. همچنین در بیمارانی که مبتلا به هموفیلی، روزاسه یا بیماری های التهابی پوست و یا بسیار مستعد کبودی هستند، بهتر است استفاده نشود.

تفاوت بین طب سوزنی و طب فشاری

هر دوی تکنیک‌های طب سوزنی و طب فشاری دارای مزیت‌های تقریباً مشابه هستند. به هر حال، این دو روش تفاوت‌های محدود از نظر نحوه استفاده دارند. در طب سوزنی، از سوزن برای وارد کردن فشار به نقاط حساس استفاده می‌شود، در حالی که در طب فشاری این کار از طریق فشار انگشتان یا آرنج برای وارد کردن فشار دقیق به نقاط حساس انجام می‌گیرد. در بعضی از موارد طب فشاری، متخصصان حتی از توپ یا ابزارهای مخصوص دیگر نیز برای وارد کردن فشار به نقاط مختلف بدن بیمار استفاده می‌کنند.