سینوزیت پیشانی

علائم سینوزیت های خاص

۱-سینوزیت فکی:

درد در فک بالا و دندانهای فک فوقانی-گونه ها حساس به لمس می شوند که از علائم سینوزیت فکی  میباشد .

۲-سینوزیت پیشانی:

لمس و فشار اندک به پیشانی ایجاد درد میکند.چشم ها حساس به نور میشوند. از علائم  سینوزیت  پیشانی  میباشد .

۳-سینوزیت شب پره ای:

گوش درد، گردن درد، درد در عمق سر  که از علائم سینوزیت شب پره ای  میباشد .

۴-سینوزیت پرویزنی:

– تورم پلک ها و درد در ناحیه بین بینی و چشمها  که از علائم سینوزیت پرویزنی  میباشد .

– حساسیت به لمس در دو طرف بینی که از علائم سینوزیت پرویزنی  میباشد .

– از دست رفتن حس بویایی که از علائم سینوزیت پرویزنی  میباشد .

موارد افزایش سینوزیت در افراد :

۱-آلرژی ها.
۲-علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزای عود کننده.
۳-استرس.
۴-عفونتهای باکتریایی و ویروسی مجاری تنفسی فوقانی.
۵-شنا کردن در استخر، شیرجه رفتن.
۶-استعمال سیگار و استنشاق دود سیگار.
۷-قرار گیری در معرض آلودگی هوا.
۸-هوای سرد و خشک.
۹-مصرف مشروبات الکلی.
۱۰-استفاده مکرر و طولانی مدت از قطره های ضد احتقان بینی.
۱۱-تغییرات سریع فشار هوا.
۱۲-ناهنجاریهای ساختاری بینی و پولیپ بینی.
۱۳-کم آبی بدن.
۱۴-نگهداری از حیوانات خانگی.

اقدامات تشخیصی سینوزیت :

۱-معاینات بینی (آندوسکوپی بینی)
۲-سی تی اسکن و ام آر آی.
۳-تستهای آلرژی.
۴-بیوپسی مخاط حفره بینی و سینوس ها به منظور شناسایی عوامل بیماریزای باکتریایی.

انواع سینوزیت

انواع سینوزیت:

۱-سینوزیت فکی: باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه ها میشود (دندان درد و سردرد) .
۲-سینوزیت پیشانی: باعث ایجاد درد و احساس فشار در بالای چشمها میشود(سردرد) .
۳-سینوزیت پرویزنی:  باعث ایجاد درد و احساس فشار بین بینی و چشمها میشود(سردرد) .
۴-سینوزیت شب پره ای:  باعث ایجاد درد و احساس فشار پشت چشمها میشود .

سینوزیت حاد:

سینوزیت حاد بین ۲ تا ۴ هفته بطول می انجامد. سینوزیت حاد عمدتاً در پی سرما خوردگی و آنفلوآنرا بروز میکند.
عفونت اولیه در سینوزیت حاد  به مخاط سینوس ها هجوم آورده و ایجاد التهاب در سینوس ها می کند. بدن شما با تولید بیشتر موکوس به این هجوم ویروسها پاسخ می دهد.
افزایش موکوس سبب میگردد که دهانه سینوس ها تنگ و یا مسدود شود. در نتیجه احتباس ترشحات و میکروبها روی میدهد. تجمع این ترشحات محیط مساعدی برای رشد و تکثیر میکروبها فراهم می آورد (چراکه با  جریان طبیعی تخلیه نشده اند).

در مجاری فوقانی تنفسی باکتریهای بی ضرری وجود دارند، اما هنگامی که سیستم ایمنی بدن تضعیف میگردد، و یا تخلیه سینوس های مسدود شده (در پی سرماخوردگی و یا عفونتهای ویروسی) مختل می شود ،این باکتریها به سرعت تکثیر یافته و به سینوس ها هجوم می آورند.
گاه عفونتهای قارچی نیز میتوانند ایجاد سینوزیت حاد کنند. چنانچه علایم سرماخوردگی بیش از یک هفته باقی بماند ممکن است به سینوزیت تبدیل شده باشد.

سینوزیت مزمن:

سینوزیت وقتی بیش از ۴ هفته تداوم می یابد ، به سینوزیت  مزمن  تبدیل شده است. سینوزیت مزمن ممکن است تا سالها گریبانگیر بیمار شود. عموماً توسط عوامل آلرژی زا و عفونتهای باکتریایی ایجاد میشود. آسم و اختلالات آلرژیک مزمن عموماً باعث ایجاد سینوزیت مزمن میگردند. ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن به پولیپ بینی نیز مبتلا میشوند.

سینوزیت عود کننده:

بیمار چندین حمله سینوزیتی را در طی سال تجربه میکند. حملات بر اثر واکنش آلرژیک، تغییرات دمایی شدید (هوای خیلی سرد و خشک و یا خیلی گرم)، مو و شوره سر حیوانات، گرده گیاهان، مایت ها، دود سیگار و گرد و غبار ایجاد میگردند.

علائم سینوزیت

۱- احساس درد و یا فشار در پیشانی، گیجگاه ها، گونه ها، بینی، پشت و یا دور چشم ها از علائم سینوزیت می باشد.

۲- در فرد مبتلا به سینوزیت تنفس از راه بینی دشوار میشود.

۳- تخلیه ترشحات غلیظ، زرد و یا سبز رنگ از بینی و یا پشت حلق نشانه سینوزیت می باشد .

۴- بیمار مبتلا به سینوزیت با کاهش حس بویایی و چشایی روبرو است .

۵-گرفتگی و احتقان بینی، آبریزش بینی.

۶-درد در فک فوقانی و یا دندانهای آرواره بالا از نشانه های سینوزیت است.

۷- سر درد ناشی از سینوزیت که هنگام برخاستن از خواب با خم شدن به طرف جلو بدتر میشود.

۸- از دیگر علائم سینوزیت بوی بد دهان ، است .

۹- افراد مبتلا به از گوش درد و احساس گرفتگی گوشها رنج می برند .

۱۰- بیماران سینوزیتی احساس خستگی می کنند .

۱۱- در سینوزیت سرفه و گلو درد در هنگام شب تشدید میشود .

۱۲- حالت تهوع و استفراغ در سینوزیت وجود دارد .

۱۳- علایم سرماخوردگی ای که به درمان پاسخ نمیدهند سینوزیت می باشد .

۱۴- از دیگر علائم سینوزیت درد و تورم در ناحیه صورت است .

۱۵- احساس سنگین بودن سر در افراد مبتلا به سینوزیت باعث رنجش آنها می شود .

علایم سینوزیت های خاص

۱- سینوزیت فکی: درد در فک بالا و دندانهای فک فوقانی-گونه ها حساس به لمس می شوند.

۲- سینوزیت پیشانی: لمس و فشار اندک به پیشانی ایجاد درد میکند.چشم ها حساس به نور میشوند.

۳- سینوزیت شب پره ای: گوش درد، گردن درد، درد در عمق سر.

۴- سینوزیت پرویزنی: تورم پلک ها و درد در ناحیه بین بینی و چشمها-حساسیت به لمس در دو طرف بینی-از دست رفتن حس بویای .

موارد زیر ریسک ابتلا به سینوزیت را در شما افزایش می دهد:

۱- آلرژی ها

۲-علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزای عود کننده

۳-استرس

۴-عفونتهای باکتریایی و ویروسی مجاری تنفسی فوقانی

۵-شنا کردن در استخر، شیرجه رفتن

۶-استعمال سیگار و استنشاق دود سیگار

۷-قرار گیری در معرض آلودگی هوا

۸-هوای سرد و خشک

۹-مصرف مشروبات الکلی

۱۰-استفاده مکرر و طولانی مدت از قطره های ضد احتقان بینی

۱۱-تغییرات سریع فشار هوا

۱۲-ناهنجاریهای ساختاری بینی-پولیپ بینی

۱۳-کم آبی بدن

۱۴-نگهداری از حیوانات خانگی

انواع سینوزیت

سینوزیت چیست ؟

سینوزیت حاد باکتریائی، عفونت حفرات سینوس است که به باکتری آلوده شده اند. سینوزیت معمولاً در پی یک سرماخوردگی ، حملات حساسیت  و با تحریک توسط آلوده کننده های محیطی ایجاد می شود و بر خلاف سرماخوردگی و یا حساسیت ، تشخیص و درمان سینوزیت و همچنین درمان سردرد سینوزیت با پزشک بوده و به آنتی بیوتیک نیاز دارد. تا هم عفونت درمان شده و هم از ایجاد عوارض بعدی سینوزیت جلوگیری شود.

در حالت عادی ترشحات داخل سینوسها به درون فضای بینی تخلیه می شود و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حساسیت  ، سینوسها ملتهب شده و در تخلیه ترشحات خود دچار مشکل می شوند که این قضیه می تواند باعث احتقان و سپس عفونت سینوس شود. تشخیص سینوزیت حاد پس از معاینه و پرسشهای پزشک در مورد علائم سینوزیت آلرژیک شما داده می شود ممکن است از عکس رادیولوژیک سینوسها و گاهی نمونه ترشحات سینوس شما برای آزمایش وجود باکتری در آن استفاده شود.انواع سینوزیت عبارتند از :

۱- سینوزیت فکی  :باعث ایجاد درد و احساس فشار در گونه ها میشود (دندان درد و سردرد)

۲- سینوزیت پیشانی : باعث ایجاد درد و احساس فشار در بالای چشمها میشود(سردرد)

۳- سینوزیت پرویزنی : باعث ایجاد درد و احساس فشار بین بینی و چشمها میشود(سردرد)

۴- سینوزیت شب پره ای: باعث ایجاد درد و احساس فشار پشت چشمها میشود.

سینوزیت حاد

عفونت اولیه به مخاط سینوسها هجوم آورده و ایجاد التهاب در آنها می کند. بدن شما با تولید بیشتر موکوس به این هجوم ویروسها پاسخ می دهد.

افزایش موکوس سبب میگردد که دهانه سینوسها تنگ و یا مسدود شود. در نتیجه احتباس ترشحات و میکروبها روی میدهد. تجمع این ترشحات محیط مساعدی برای رشد و تکثیر میکروبها فراهم می آورد (چراکه با  جریان طبیعی تخلیه نشده اند).

در مجاری فوقانی تنفسی باکتریهای بی ضرری وجود دارند، اما هنگامی که سیستم ایمنی بدن تضعیف میگردد، و یا تخلیه سینوسهای مسدود شده (در پی سرماخوردگی و یا عفونتهای ویروسی) مختل می شود ،این باکتریها بسرعت تکثیر یافته و به سینوسها هجوم می آورند.

سینوزیت مزمن

سینوزیت وقتی بیش از ۴ هفته تداوم می یابد مزمن شده است. سینوزیت مزمن ممکن است تا سالها گریبانگیر بیمار شود. عموماً توسط عوامل آلرژی زا و عفونتهای باکتریایی ایجاد میشود. آسم و اختلالات آلرژیک مزمن عموماً باعث ایجاد سینوزیت مزمن میگردند. ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن به پولیپ بینی نیز مبتلا میشوند .

سینوزیت عود کننده

جراحی‌‌های بینی و سینوس برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌‌های مختلف مانند پولیپ‌‌های بینی، سینوزیت‌‌های مزمن، بزرگی شاخک‌‌های بینی، انحراف تیغه بینی، تومورهای بینی و سینوس، سوراخ شدگی تیغه بینی، تومورهای قاعده جمجمه، نشت مایع مغزی نخاعی، بیرون زدگی چشم در بیماری تیروئید، شکستگی‌‌های صورت، اختلالات و التهاب مجاری اشکی، آلرژی‌‌های بینی مقاوم به درمان طبی و بسیاری از بیماری‌‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد. توجه به  نکات بعد از عمل سینوس از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

در عمل جراحی سینوس به روش سنتی، بافت‌های آسیب‌دیده سینوس‌ها به دقت برداشته می‌شود و با ایجاد مسیرهایی جهت تخلیه مواد عفونی انباشته شده در حفره سینوس‌ها، وضعیت کانال‌های تخلیه طبیعی آن‌ها بهبود داده می‌شود. اما امروزه در اغلب موارد، پزشکان جراح از تکنیک‌های آندوسکوپی بینی برای این جراحی استفاده می‌کنند تا بتوانند مجاری سینوس‌ها را با دقت و وضوح بیشتری ببینند و نیازی به ایجاد برش‌های خارجی بر روی صورت هم نداشته باشند. در نتیجه شدت ورم، خونریزی و ناراحتی ناشی از جراحی کاهش پیدا می‌کند و دوره بهبودی بعد از عمل جراحی سینوس هم خیلی کوتاه‌تر می‌شود. بر خلاف سایر روش‌های جراحی سینوس که در آن‌ها فقط بافت‌ها یا اندام‌های آسیب‌دیده مستقیماً برداشته می‌شوند، در طی عمل جراحی آندوسکوپی بینی علاوه بر برداشتن بافت‌های آسیب‌دیده، مسیر مجراهای طبیعی سینوس هم ترمیم و باز می‌شود. البته در اینجا لازم به تأکید است که مراقبت‌‌های بعد از جراحی آندوسکوپی بینی هم به اندازه خود عمل جراحی آندوسکوپی سینوس در دستیابی به نتایج رضایت‌بخش، اهمیت خواهد داشت.