ساب سیژن

سابسیژن روشی است ساده و سر پایی و بی خطر ، با یک مکانیسم متفاوت و اساسی در درمان اسکارهای آتروفیک ( فرورفته ) نظیر جای جوش – جای بخیه و آبله مرغان و … ساب سیژن و آر-اف فرکشنال در کنار هم بهترین درمان جهت اسکارهای آتروفیک ( فرورفته ) محسوب می شوند. در روش سابسیژن برای درمان و رفع جای جوش از روش آزاد کردن بافت های همبندی یا بافت های فیبروتیک استفاده می شود. سابسیژن با وسیله ای استاندار دارای سوزن های خاص به نام سوزن نوکور انجام می شود. روش سابسیژن برای درمان جای جوش یا به اصطلاح درمان جوشگاه های عمیق تاشی از اکنه انجام می شود.

موارد استفاده از سابسیژن

اسکار یا جوشگاه بافتی است که به دلیل التهاب و یا آسیب قبلی در ناحیه پوست ایجاد شده است. و چنانچه نزدیک مفصل باشد می تواند در حرکت اندام ایجاد اختلال نماید و یا اینکه منظره نامطلوبی بر روی پوست ایجاد نموده و از نظر زیبایی ایجاد اشکال نماید. دلایل ایجاد اسکار متعدد می باشد و اصولا بعضی از انواع پوست ها مستعد ابتلاء به اسکار بعد از یک آسیب و ضایعه می باشند و در نتیجه طول دوره درمان نیز طولانی تر می باشد. التهاب های پوستی از قبیل آبله مرغان، جوش غرور جوانی ، سوختگی درجه ۳ ، محل گزش حیوانات، محل برش جراحی قبلی و عفونت های عمقی پوست می توانند ایجاد اسکار نمایند. سابسیژن همزمان با میکرونیدلینگ با کم کردن اندازه اسکار ، افزایش دامنه حرکت عضو مبتلا، نزدیک کردن رنگ اسکار به رنگ پوست و کاهش احساس خارش ، بی حسی و درد به بهبود علائم بیمار کمک می نماید. این تاثیرات از طریق افزایش جریان خون موضعی ، بهبود جریان لنفاوی در محل و کمک به دفع سلول های مرده در ناحیه مبتلا اعمال می شود. هرچه اندازه اسکار کوچکتر و عمق آن کم تر باشد درمان راحت تر و سریع تر می باشد و برعکس اسکارهای بزرگ و عمقی نیاز به دوره درمانی طولانی تری دارند. افرادمبتلا به جوشگاه های عمیق آکنه، افراد با خط خنده عمیق، افرادمسن باچین وچروک های واضح وآسیب های ناشی  ازآفتاب،افراد باجوشگاه(اسکار)های وسیع فرورفته از این روش می توانند استفاده کنند.

مزایای جراحی سابسیژن

یکی از بهترین روش ها که امروزه در بیشتر مراکز زیبایی و البته توسط متخصص پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد، جراحی سابسیژن است که می تواند بسیاری از مشکلات و معضلات پوستی را رفع کند و باعث تولید کلازن و الاستین در زیر پوست بشود .با تولید کلاژن و الاستین فرم پوست تغییر کرده و ساختار آن وارد شوک خواهد شد، ترمیم زخم های پوست و البته بهبود ظاهر چین و چروک های ناشی از بالا رفتن سن و یا موروثی از نتایج تولید این هورمون بسیار مفید خواهد بود .ساب سیژن یک روش جراحی ایمن، ساده و سریع و با نتایج بسیار موثر برای از بین بردن انواع مختلف اسکار است. اسکارهای باقی مانده از آکنه، اسکار ناشی از چین و چروک‌ها یا سلولیت همگی به خوبی توسط جراحی ساب سیژن درمان می‌شوند.بیشتر افراد که از آکنه های عمیق پوست برخوردار هستند می توانند از این روش برای زیبایی پوست استفده نمایند، زیرا سابسیژن عمق این اسکار ها را کاهش داده و قرمزی و التهاب آن را از بین می برد ، معمولا با یک یا دو جلسه درمان به این روش نتایج ایده آل و مناسبی را می توان دریافت کرد

روش‌های انجام ساب‌سیژن

• استفاده از سوزن نوکور که شبیه نیزه است و بعد از ورود به پوست اقدام به بریدن بافت‌های فیبروز و چسبندگی می‌کند ولی عوارضی مثل کبودی شدید صورت، درد زیاد و لک و تیرگی مقاوم می‌دهد.
  • روش ساب‌سیژن با کانول که در درمان جای جوش، جای سالک، چین و چروک عمیق صورت در خط خنده و خط اخم موثر است و مدت نقاهت آن کوتاه است و با حرکت افقی کانول زیر پوست، بافت‌های فیبروز در محل اسکار پاره شده و چسبندگی را آزاد می‌کند. تعداد جلسات درمان کمتر و اغلب یک تا دو جلسه است. عوارض جانبی ساب‌سیژن اسکار هیپرتروفیک و غدد اسکار است.

درمان جوشگاه با روش سابسیژن چگونه است؟

ساب یعنی زیر و سیژن یعنی برش بعبارت دیگر سابسیژن Subcision به مفهوم برش در زیر پوست می باشد که البته بدون تیغ انجام می شود. درمان جوش صورت نوع رولینگ که بصورت اسکارهای فرو رفته با قعر گرد می باشد بهترین پاسخ را به این درمان می دهند. این فرو رفتگی ها بدلیل اتصالات فیبروز در زیر اسکار می باشد که سطح آن را پایین می کشند. این روش مکمل خوبی برای میکرونیدلینگ می باشد که در ساب سیژن موضع اسکار بی حس شده و با یک سوزن مخصوص به نام نیدل نوکور و یا کانول مخصوص( تولدو) بافت فیبروتیک زیر اسکار با حرکات رفت و برگشتی و بادبزنی آزاد می شود در نتیجه یک لخته خون در زیر اسکار ایجاد می شود که به تدریج ظرف چند روز تثبیت شده تبدیل به هماتوم می شود و اندازه آن کوچک تر می شود و در نهایت فرو رفتگی اسکار تا بیش از 50 درصدجبران می شود. در مواردی که جای جوش عمیق باشد همزمان فاکتور رشد و یا اسید هیالورونیک در موضع تزریق می شود تا فرایند کلاژن سازی  تسریع شود. چنانچه تعداد اسکارهای صورت زیاد باشد می توان تعدادی از اسکارها را در جلسه بعد انجام داده و برای جلوگیری از تورم بیش از حد صورت درمان را در دو جلسه انجام داد.در موارد جای جوش های ترکیبی از هر دو روش میکرونیدلینگ و سابسیژن یطور همزمان برای درمان اسکارهای عمقی تر استفاده می شود.

مراقبت های بعد از عمل سابسیژن

تعداد جلسات درمان با این روش ٢ یا ٣ جلسه به فاصله ۶ هفته می باشد. بعد از عمل ناحیه سوراخ شده بخیه نمی شود چرا که پوست برش داده نشده و فقط یک سوراخ کوچک ایجاد شده است و محل سوراخ بطور طبیعی ترمیم می شود یک پانسمان فشاری در موضع انجام شده و آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز می شود. ورزش های سنگین و استحمام با آب داغ تا ۴٨ ساعت مجاز نمی باشد

عوارض ساب سیژن

ساب سيژن با اين روش، عليرغم اينکه هدف درمان که پاره کردن باندهاى فيبروتيک است را محقق ميکند، ولى به علت عوارض ناخواسته مثل :
* کبودى شديد صورت
* دور نقاهت طولانى تر