زردزخم : علت ، تشخیص و درمان

زرد زخم نوعی بیماری پوستی است که به وسیله ی یکی از دو باکتری استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس ایجاد می شود. این بیماری بر روی اپیدرمیس که لایه ی بیرونی پوست است تاثیر می گذارد. زرد زخم را در زبان محاوره زخم مدرسه می گویند و بیماری بسیار واگیردار است. تمام قسمت های پوست می تواند به زرد زخم آلوده شود. با این وجود، اطراف دهان و دماغ اولین جاهایی هستند که به این بیماری دچار می شوند. در برخی از افراد، استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوس اورئوس نوعی باکتری عادی (جانواران ذره بینی بی ضرری که بر روی پوست ما زندگی می کنند) موجود در دماغ و گلو هستند. با این حال اگر پوست توسط چیز تیزی بریده شود یا خراش بیافتد یا حتی در شرایطی مانند اگزما، این موجودات باعث عفونت می شوند.

نشانه ها و علایم زرد زخم

زرد زخم یک عفونت پوستی است که ابتدا به صورت نقاط ریز تاول مانندی ظاهر می شود . در اغلب موارد اطراف دهان و بینی بیشتر آلوده می شود . هر چند که همه جای بدن می تواند مبتلا شود، ولی چون پوست نواحی دهان و بینی به علت سرماخوردگی بیشتر لمس می شود و عموماً حساس تر و ظریفتر است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است . نواحی حساس شده گاهی اوغات به طرز هشدار دهنده ای از نظر وسعت و تعداد زخم ها افزایش می یابد.در عرض چند ساعت سطح پوست شکننده شده آسیب می بیند و از مایع مرطوب و لزجی پوشیده می شود و بسرعت نیز خشک می شود . در یک نوع بخصوص از زرد زخم، سروم زیادی از جوشهای ترکیده بیرون می ریزد . این حالت یک قشر زخم زرد رنگ بر روی نواحی حساس و قرمز شده ی زیرین ایجاد می کند .زرد زخم یک بیماری بشدت مسری است . علی رقم ظاهر بد منظره و ناراحت کننده ی جوشهای زرد زخم، این عفونت درد یا خراش ندارد و به ندرت با اختلالات عمومی سیستمیک همراه است.به دنبال درمان و برطرف شدن جوش ها، گاهی اوقات سلول های سطحی پوست میریزد و برای مدت کوتاهی پوست آن ناحیه ملتهب و قرمز می شود . به این حالت سندرم پوست سوختهscalded skin) syndrome) یا بیماری لیل ( lyell ) گفته می شود. جوش های زرد زخم خوشبختانه هیچ گونه اثر دائمی برجای نمی گذارند .

چه عواملی موجب بروز زرد زخم  می‌شود؟

بیماری Impetigo که ایمپتیگو تلفظ می‌شود یک بیماری عفونی مسری در سطح پوست است که عامل ایجادکننده آن دو باکتری استافیلو کوک و استرپتوکوک می‌باشد. بیماری زرد زخم در کودکان (به‌ویژه کودکان ۲ تا ۵ سال) بیشتر از بزرگسالان شایع است. این بیماری اکثراً در محیط‌های گرم و مرطوب شیوع پیدا می‌کند و بیشتر از طریق برقراری تماس نزدیک با فرد آلوده (برای مثال در میان اعضاء خانواده) منتشر می‌گردد.

انواع

زرد زخم غیر تاولی

زرد زخم غیر تاولی شایع‌ترین نوع بیماری زرد زخم است که دو باکتری استرپتوکوک و استافیلوکوک عامل بروز آن هستند. این دو باکتری در ابتدا با ایجاد لکه‌های قرمزرنگی که شبیه به گزیدگی حشرات است بر روی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها کم‌کم به تاول‌های کوچک و پس از آن به جوش چرکی (پاسچول) تبدیل می‌شوند و در پایان ‌بر روی این ضایعات پوستی،پوسته (کروت) عسلی‌رنگ مشخصی ایجاد می‌کنند. معمولاً تمامی این مراحل طی یک هفته روی می‌دهد. اغلب این ضایعات پوستی در اطراف بینی ظاهر می‌شوند اما گاهی هم ممکن است که بازوها و پاها را نیز درگیر کند. گاهی این تاول‌ها بدون درد هستند اما ممکن است غدد لنفاوی را بزرگ و متورم سازند.

زرد زخم تاولی

تنها عامل آلودگی فرد به زرد زخم تاولی باکتری استافیلوکوک می‌باشد. این باکتری سمومی را تولید می‌کند که می‌تواند به هم چسبیدگی سلول‌ها به یکدیگر را کاهش دهد و بدین‌وسیله موجب گردد تا لایه‌های بالایی پوست (اپیدرم) و لایه‌های پایین‌تر پوست (درم) از هم جدا شوند. این اتفاق سبب می‌شود تا تاول‌هایی بر سطح پوست ایجاد شود. در اصطلاح پزشکی به این تاول‌ها، بولا گفته می‌شود). این تاول‌های بزرگ ممکن است در قسمت‌های مختلف پوست به‌ویژه در باسن و بالاتنه ظاهر شوند. این تاول‌های آسیب‌پذیر و حساس، مملو از مایعی زردرنگی (چرک) هستند که معمولاً پس از مدتی پاره می‌شوند و پوست قرمزرنگ و مرده‌ای را در لبه ضایعه برجای می‌گذارند.همچنین در مراحل پایانی و پیشرفته بیماری پوسته‌ای به رنگ زرد عسلی بر روی پوست پدیدار می‌شود. با انجام درمان این پوسته‌ها کاملاً از بین می‌روند.

عوراض احتمالی

ممکن است تعداد کمی عارضه‌ی احتمالی در پی بیماری زرد زخم یا سایر عفونت‌های استرپتوکوکی گروه A وجود داشته باشند. برخی از این عوارض احتمالی عبارتند از:

• زخم: کندن جای زخم یا برداشتن پوسته‌‌های مناطق آسیب‌دیده می‌تواند به ایجاد زخم در این مناطق منجر شود. برای محدود کردن احتمال بروز این مشکل، از خاراندن، کندن و مالیدن نواحی آسیب‌دیده خودداری کنید
  • سلولیت: سلولیت یک بیماری عفونی است که لایه‌های عمق‌تر پوست را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. در این حالت باکتری‌های ایجاد کننده‌ی زردزخم به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کنند. این نوع عفونت بسیار جدی است و حتماً باید سریعاً به کمک آنتی‌بیوتیک‌های وریدی درمان شود.
  • گلومرولونفریت: گلومرولونفریت از عوارض نادر این بیماری است که بر روی کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. این مشکل تنها توسط نوع خاصی از باکتری استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شود که در نتیجه‌ی واکنش این باکتری به آنتی‌بادی‌های تشکیل شده، منجر به التهاب کلیه خواهد شد.

درمان بیماری زرد زخم

درمان زرد زخم مانند بسیاری از بیماری‌ها به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. درمان زرد زخم معمولی (غیرتاولی) به وسیله شستشو با صابون‌های ضدباکتری رایج در بازار و استفاده از پمادهای موضعی آنتی‌بیوتیکی (آنتی بیوتیک‌هایی که روی پوست مالیده می‌شوند)، به سادگی امکان‌پذیر است و عفونت طی 2 تا 3 روز از بین می‌رود، اما در مورد بیماری زرد زخم تاولی و همچنین نوع منتشر شده آن، استفاده آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی و در موارد شدید حتی تزریق توصیه می‌شود.
تقریبا 24 ساعت بعد از شروع مصرف داروها، دیگر این بیماری مُسری نخواهد بود. بعد از حدود 3 روز هم تاول‌ها کم‌کم شروع به خوب شدن می‌کنند. تکمیل دوره درمانی به‌رغم بهبود نسبی بیمار از مواردی است که باید حتما به آن توجه شود، زیرا به وسیله این کار از عود بیماری و مهم‌تر از آن مقاومت باکتری به آنتی‌بیوتیک جلوگیری می‌شود.برای تمیز کردن پوست و ترشحات و کم کردن تعداد باکتری‌ها (به منظور کاهش سرایت بیماری) داروهای ضدعفونی کننده موضعی مثل بتادین یا کلروهگزیدین تجویز می‌شود.

زردزخم بسیار واگیردار است و به راحتی از طریق تماس با پوست آلوده، استفاده از اشیاء، لباس و ملحفه مشترک به دیگران منتقل می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از زردزخم، اجتناب از تماس با افراد بیمار و اشیاء آلوده است. شستن دست‌ها در کاهش گسترش عفونت بسیار مؤثر است. لازم به ذکر است که این عفونت تنها در زمان‌هایی وارد پوست می‌شود که یک شکاف یا برش روی پوست وجود داشته باشد؛ بنابراین باید به کودکان آموزش داد که از خاراندن پوست و زخم کردن آن خودداری و ناخن‌های خود را همیشه کوتاه کنند. بعد از ۴۸ ساعت استفاده از آنتی‌بیوتیک، شخص مبتلا به زرد زخم دیگر واگیردار نیست.