درمان بیماری واریس پا و رگ های عنکبوتی

رگ‌های عنکبوتی و واریس صورت و پا (گشاد شدن رگ‌ها) عارضه‌هایی هستند که بسیاری از بزرگسالان به آنها دچار می‌شوند. این رگ‌های بیش از اندازه بزرگ بیشتر روی پا به‌چشم می‌خورند و همگام با افزایش سن وضوح بیشتری می‌یابند. این بیماری که در میان زنان شیوع بالاتری دارد، بیش از نیمی از بزرگسالان را درگیر می‌کند

علائم ابتلا به واریس

علائم ابتلا به یک بیماری به دو دسته علائم آشکار همچون حساسیت پوست یا قرمز شدن چشم‌ها و علائمی که فقط بیمار می‌تواند آنها را احساس کرده و توضیح دهد همچون درد یا صدا دادن گوش‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. به هر حال در اکثر موارد، ابتلا به واریسبرای بیمار بدون درد است.علائم و نشانه‌های ابتلا به واریس شامل موارد زیر هستند:

• رگ‌ها به صورت پیچ خورده، ورم کرده و برآمده قابل مشاهده هستند. بعضی افراد این حالت را به صورت ایجاد نخ‌های تابیده ریز در زیر پوست تشریح می‌کنند.
  • رگ‌ها به رنگ آبی یا بنفش تیره در می‌آیند.

بعضی از افراد بیمار ممکن است در این رابطه با علائم زیر نیز مواجه شوند:

• درد در ناحیه پاها
  • احساس سنگینی در پاها به خصوص پس از ورزش کردن یا در طول شب
  • خون ریزی بیشتر از حالت عادی در نتیجه وارد شدن آسیب به ناحیه دچار واریس
  • لیپودرماتواسکلروز به معنی اینکه زیر پوست بالای قوزک قرمز شده و باعث چروک شدن پوست در ناحیه مورد نظر می‌شود.
  • ورم کردن قوزک‌ها
  • تلانژکتازی در پای آسیب دیده (رگ‌های عنکبوتی)
  • گاهی اوقات ممکن است پوست نواحی نزدیک رگ‌های واریس براق شده و معمولاً به رنگ مایل به قهوه‌ای یا آبی در آید.
  • اگزمای وریدی (گرفتگی پوست) که در نتیجه آن پوست ناحیه آسیب دیده قرمز و خشک شده و خارش در آن احساس می‌شود.
  • احساس گرفتگی در عضلات پا در هنگامی که بیمار به یکباره در حالت ایستاده قرار می‌گیرد
  • سندرم پای بی قرار در مواردی که پیشرفت بیماری در فرد زیاد باشد.
  • آتروپی رنگ پریدگی که در نتیجه آن لکه‌های نسبتاً سفید به صورت نامنظم و شبیه جای زخم بر روی قوزک پا نمایان می‌گردد.

اندام های در معرض ابتلا

رگ‌های واریس ممکن است در نقاط مختلف بدن شامل اندام‌های زیر ظاهر شوند:

• پاها (در اکثر موارد)
  • مقعد
  • لگن
  • مهبل
  • رحم
  • مری

علت ایجاد رگ های عنکبوتی چیست؟

عوامل شناخته شده متعددی در شکل گیری و بروز رگ های عنکبوتی در پا موثرند که مهمترین آنها عبارتند از:

• عامل ژنتیک: سابقه خانوادگی ابتلا به رگ های عنکبوتی از اهمیت برخوردار است و معمولا افراد با سایقه خانوادگی ابتلا به رگ های عنکبوتی، این عارضه را با وسعت بیشتر و در سن پایینتر نشان می دهند.
  • جنسیت: احتمال بروز رگ های عنکبوتی در زنان بیشتر از مردان است. در حدود نیمی از بانوان در فاصله سنی ۴۰ تا ۵۰ سال این عارضه را به درجاتی تجربه می کنند.
  • بارداری: از مهمترین عوامل شناخته شده محسوب می شود.
  • اختلالات هورمونی: تغییرات هورمونی در زمان بلوغ، یائسگی و هورمون درمانی می تواند احتمال بروز رگ های عنکبوتی را افزایش دهد
  • مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری  و بعضی از داروها
  •  ابتلا به بعضی از بیماریها مانند اختلال تیروئید
  • ایستادن و نشستن بدون تغییر حالت بدن برای زمان طولانی می تواند در دراز مدت باعث ایجاد رگ های عنکبوتی گردد.
  •  پو شیدن کفشهای پاشنه بلند بواسطه اختلالی که در عملکرد عضلات ساق پا ایجاد می کنند، احتمال ایجاد رگ های عنکبوتی را بیشتر می کند.
  •  تماس با نور آفتاب که علائم آن بیشتر در افراد با پوست روشن و در پوست  صورت دیده می شود .

برای درمان سیاهرگ‌های واریسی می‌توان از خدمات بهداشت ملی استفاده کرد، معیارهای درمان به منطقه زندگی شما بستگی دارد. اگر درمان صرفاً برای مقاصد زیبایی باشد شما نمی‌توانید از خدمات بهداشت ملی استفاده کنید اما بروز عوارض ناشی از ایجاد سیاهرگ‌های واریسی نظیر زخم و تغییر رنگ پوست می‌تواند شما را واجد شرایط استفاده از این خدمات کند.

درمان‌های غیرجراحی و خوددرمانی

در وهله اول سعی کنید مدت زمان طولانی روی پاهای خود نایستید، استراحت دادن به پا و انجام تمرینات متعادل ورزشی می‌تواند به شما در درمان این بیماری کمک کند. اگر دچار اضافه وزن و چاقی هستید کاهش وزن می‌تواند مفید باشد.جوراب‌های مخصوص واریس می‌تواند با اصلاح جهت گردش خون به بهبود سیاهرگ‌های واریسی کمک کند. البته در صورتی که شما در خونرسانی به پاها دچار مشکلاتی هستید (بیماری‌های عروق محیطی) نباید از این جوراب‌ها استفاده کنید. شما باید حتماً ابتدا توسط یک مشاور عروقی ارزیابی شده و در صورت نیاز از جوراب‌های مخصوص واریس که متناسب با بیماری شما است استفاده کنید.

ابلیشن اندوترمال

در ابلیشن اندوترمال داخل رگ‌های گشاد شده و واریسی به منظور بستن آن‌ها گرم می‌شود. پزشک برای بالا بردن دما یا از امواج رادیویی (ابلیشن رادیوفرکوئنسی) یا لیزر (ابلیشن با لیزر اندوونوس) استفاده می‌کند.این عمل جایگزینی با تهاجم کمتر برای درمان سنتی واریس اتساع عروق است و به همین دلیل امروزه پزشکان معمولاً در وهله نخست به آن روی می‌آورند. این روش تحت بی‌حسی موضعی و ضمن هوشیار بودن بیمار انجام می‌شود و پزشک فقط ناحیه اطراف رگ را بی‌حس می‌کند. پزشک برش بسیار ظریفی را داخل رگ ایجاد می‌کند و لوله بسیار باریکی به نام کاتتر را درون رگ قرار می‌دهد. سپس دستگاهی برای ایجاد گرما سر لوله گذاشته می‌شود و رگ بسته می‌شود. بیمار پس از پایان عمل معمولاً می‌تواند سر پا بایستد و ترخیص شود.

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی به معنی تزریق ماده دارویی درون رگهای واریسی و عنکبوتی ساق و ران است که نهایتا به بسته شدن رگها و درمان آنها منجر میشود.ماده تزریقی در این روش درمانی اسکلروزانت نامیده میشود که با آسیبی که به دیواره عروق وارد میکند باعث بسته شده رگهای واریسی و عنکبوتی میشود. پس از گذشت مدت زمانی واکنش بدن باعث از بین رفتن و نهایتاً محو شدن رگ واریسی میشود. این روش از سال 1930 تاکنون با موفقیت به کار رفته است.موادی که در حال حاضر برای اسکلروتراپی به کار میرود با نامهای سدیم تترا دسیل سولفات و پولیدوکانول میباشد. این مواد در غلظتهای مختلف موجود است که بسته به اندازه و نوع رگ، توسط متخصص برای تزریق به کار برده میشود.

عمل جراحی (انسداد و قطع عروق)

انجام عمل جراحی برای درمان سیاهرگ‌های واریسی پا را یک فرایند یک روزه در نظر بگیرید اما اگر هر دو پای خود را عمل کردید باید یک شب هم در بیمارستان بستری شوید. عمل جراحی درمان سیاهرگ‌های واریسی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و این به آن معنا است که شما در کل زمان عمل به خواب عمیقی فرو می‌روید.جراح برای دسترسی به سیاهرگ واریسی یک شکاف در کشاله ران و پشت زانوی شما ایجاد می‌کند. سپس سیاهرگ مبتلا به واریس را در قسمت بالایی پا مسدود کرده تا جریان خون نتواند از آن عبور کند. سپس جراح از طریق شکاف پشت زانو یک سیم نازک وارد سیاهرگ واریسی می‌کند.مهم‌ترین دلیل برای انجام عمل جراحی رگ‌های واریسی نامناسب بودن سیاهرگ مبتلا برای انجام درمان به روش لیزر اندوونئوس است.

جراحی با لیزر

پزشکان از تکنولوژی جدیدی در درمان لیزری استفاده می‌کنند تا رگ‌های واریسی کوچک و عروق عنکبوتی را ببندند. جراحی با لیزر از طریق تاباندن نور شدید بر روی رگ که سبب می‌شود به آرامی کمرنگ و محو شود، عمل می‌کند. هیچ گونه برش یا استفاده از سوزنی در این روش استفاده نمی‌شود.

پیشگیری از واریس

اگرچه به لحاظ علمی سودمندی هیچ روشی برای پیشگیری از واریس به اثبات نرسیده است، اما رعایت نکته‌های زیر می‌تواند مفید باشد:

• خودداری از ایستادن یا نشستن طولانی مدت
  • درمان واریس پا با ورزش، ورزش منظم به ویژه پیاده‌روی در پیشگیری و درمان زخم واریس موثر است .
  • حفظ تناسب اندام و نداشتن اضافه وزن
  • هر از چند گاه پا را بالا گذاشتن