درمان انواع زگیل با لیزر

زگیل‌ها تومورهای خوش‌خیمی هستند که می‌توانند در هر کجای بدن به وجود بیایند. این تومورها که سطح زبری دارند، بسیار شایع بوده و عامل بروز آن‌ها ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. زگیل‌ها عموماً خود‌به‌خود از بین می‌روند، البته برای این کار هیچ عجله‌ای ندارند و ممکن است دو سه ماه یا بیشتر روی پوست باقی بمانند. به همین دلیل برای افرادی که قصد دارند به فرایند ریشه‌کنی آن‌ها سرعت بدهند چند روش درمانی وجود دارد.
اغلب بیماران زمانی به روش از بین بردن زگیل با لیزر روی می‌آورند که سایر روش‌های درمانی با شکست مواجه شده یا اینکه زگیل‌ها بزرگ و متعدد باشند. در این روش پرتوی شدیدی از نور بر روی زگیل متمرکز می‌شود تا آن را سوزانده و نابود کند. این عمل معمولاً در مطلب پزشک یا کلینیک و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

نشانه ها و علائم زگیل ظاهر برآمده و گنبدی شکل از علائم زگیل می باشد ، که امکان تشکیل آنها در پشت انگشتان دست و پا و نیز زانوها وجود دارد.
زگیل های کف پا فقط بر روی سطح یک پا مشاهده می شوند.
امکان تشکیل زگیل های صاف یا پهن بر روی پوست صورت، ساق پا، و سایر نقاط بدن معمولاً به تعداد زیاد وجود دارد.
زگیل های ناخن همانطور که از اسم آن مشخص است اطراف ناخن یا زیر آن ایجاد می شوند.
زگیل های نخ مانند فقط یک ساقه بلند هستند که اغلب بر روی صورت ایجاد می گردند.

کلینیک زیبایی مفتخر است که می‌تواند لیزر درمانی چنان پیشرفته‌ای را برای زگیل به مردم ارائه دهد که عملاً می‌تواند زگیل را در زیر پوست متلاشی کند. لیزر پالسی، از انرژی گرمایی برای نابودی زگیل و سلول‌های خونی که آن را تغذیه می‌کنند استفاده می‌کند، که البته هیچ آسیبی به پوست نمی‌رسد، به این معنی که نه شخص دچار خونریزی می‌شود و نه اسکاری باقی می‌ماند، همچنین احتمال عفونت پس از عمل هم به حداقل می‌رسد. این روش درمان خصوصاً برای برداشتن چند زگیل کارایی دارد زیرا هیچ آسیبی به پوست اطراف آن‌ها نمی‌زند.

انواع زگیل‌ها

زگیل‌های پلانتار: این نوع زگیل معمولاً به شکل برآمدگی‌هایی به رنگ پوست یا به رنگ قهو‌ه‌ای روشن ظاهر می‌شوند که روی آن‌ها رگ‌های کوچکی از خون لخته شده به شکل نقطه‌های سیاه بسیار کوچکی دیده می‌شود. زگیل‌های پلانتار در کف پاها به وجود می‌آیند.

زگیل‌های تناسلی: زگیل‌های تناسلی در محل رویش موهای اطراف اندام‌های تناسلی، روی اندام‌های تناسلی، درون مقعد و اطراف آن و/یا در مهبل رشد می‌کنند. آن‌ها شبیه تومورهای کوچکی به رنگ پوست، صورتی یا قرمز هستند. گاهی اوقات این زگیل‌ها شبیه بخش‌های کوچکی از یک گل کلم بوده و گاهی آن‌قدر کوچک هستند که دیدنشان مشکل است. آن‌ها اغلب به صورت دسته‌های سه یا چهارتایی ظاهر شده و می‌توانند به سرعت رشد کرده و پخش شوند. زگیل‌ها معمولاً دردناک نیستند، البته گاهی ممکن است باعث کمی درد، خونریزی و خارش شوند. عفونت با HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی در آمریکای شمالی بوده و برخی از اشکال آن باعث سرطان دهانه رحم می‌شوند.

زگیل‌های مسطح: این نوع زگیل‌ها بیشتر در بین کودکان و نوجوانان شایع هستند تا بزرگسالان. زگیل‌های مسطح در مقایسه با سایر زگیل‌ها مسطح‌تر و کوچکتر بوده و سطحی صاف‌تر دارند و عموماً در صورت شخص ظاهر می‌شوند. این نوع زگیل‌ها می‌توانند روی پاها و به خصوص در بین زنان بروز کنند.
زگیل‌ها از طریق تماس مستقیم با HPV بروز کرده و مسری می‌باشند.‌ HPV می‌تواند از طریق تماس مستقیم با افراد و یا از طریق تماس مستقیم با اشیائی که شخص دارای این ویروس از آن‌ها استفاده کرده است انتقال پیدا کند. ویروس عامل زگیل می‌تواند از یک نقطه از بدن فرد دچار زگیل به سایر جاهای بدن او سرایت کند.

جراحی با لیزر پالسی

سالانه 5/3 میلیون نفر به خاطر ابتلا به زگیل یا وروکا در آمریکا تحت درمان قرار می‌گیرند.‌ مطالعات بالینی نشان داده‌اند که زگیل‌هایی که درمان آن‌ها با اسید، عامل‌های شیمیایی، سرما درمانی و عمل جراحی شکست خورده است را می‌توان با استفاده لیزر با موفقیت درمان کرد. در یک تحقیق، زگیل بیش از دو سوم بیماران تحت درمان تنها با دو جلسه درمان با موفقیت برداشته شده است.‌ این عمل هیچ‌گونه زخم بازی به جا نگذاشته و درد آن بسیار ناچیز است، بنابراین بیماران می‌توانند فوراً سبک زندگی فعالانه خود را دوباره از سر بگیرند.‌
از لیزر می‌توان برای بیمارانی با هر سن و هر نوع پوستی استفاده کرد.

مؤثر بودن روش لیزر درمانی برای زگیل‌هایی که برداشتن آن‌ها با روش‌های دیگر ممکن نیست به اثبات رسیده است. بی‌شک، این روش در حال حاضر، مؤثرترین روش درمانی موجود برای زگیل‌ها می باشد. دستگاه مورد استفاده در کلینیک زیبایی ، در بعضی دیگر از زمینه‌های پزشکی نیز به خوبی جواب داده است؛ برای مثال، جراحان عروق از آن برای برداشتن لکه‌های ماه گرفتگی در کودکان استفاده کرده و جراحان پلاستیک نیز از آن برای محو کردن اسکارها، ترک‌های پوستی و خال‌های لک شرابی استفاده می‌کنند.

روش درمان

لیزر پالسی دستگاهی است که پالس‌های کوچک و در عین‌ حال نیرومندی از نور را منتشر می‌کند که توسط رنگدانه موجود در درون سلول‌های خونی زگیل جذب می‌شوند. نور زمانی تولید می‌شود که واسطه لیزری (یک رنگ تغلیظ شده) توسط یک منبع انرژی که یک لامپ مارپيچی تخليه است تحریک می‌شود. ‌سپس نور توسط یک دسته (پروب) مداد مانند به سمت زگیل هدایت می‌شود. از طریق جذب این نور، جریان خونی که مواد مغذی را به زگیل می‌رساند قطع می‌شود. لیزر همچنین ویروس را در پایه غشاء نابود می‌کند.

بسیاری از پزشکان به این دلیل از لیزر پالسی برای درمان زگیل استفاده می‌کنند که:

• به پزشک فرصت می‌دهد تا با استفاده از مجموعه متفاوتی از روش‌های درمانی اندازه زگیل‌ها را کاهش داده و/یا آن‌ها را بردارد.
• بی‌خطر و مؤثر است
• می‌تواند زگیل‌ها را بدون گذاشتن تأثیری منفی بر پوست اطراف آن‌ها درمان کند.
• نرخ موفقیت کلی آن تقریباً 93% بوده و درمان به این روش نیز نسبتاً بدون درد است.
• پس از درمان با لیزر پالسی هیچ‌گونه زخم بازی به جا نمی‌ماند که این باعث می‌شود احتمال عفونت بعد از عمل به حداقل برسد.

روشی بی‌خطر و مؤثر

تحقیقات نشان داده‌اند که عوارض جانبی درمان زگیل‌ها با لیزر پالسی بسیار کم هستند.‌ بعضی از زگیل‌ها، بسته به اندازه و نوعشان، به اولین جلسه درمان پاسخ می‌دهند. البته، اکثر آن‌ها برای درمان به جلسات بیشتری نیاز دارند. بیشتر بیماران می‌توانند پس از انجام عمل تقریباً بدون هیچ وقفه‌ای به فعالیت‌های عادی روزمره خود برگردند. بسیاری از بیماران حتی قادرند که روز بعد از درمانِ زگیل‌ها پلانتار در فعالیت‌های ورزشی شرکت کنند، در حالی که سایر روش‌های درمانی مانند تبخیر با لیزر دی‌اکسیدکربن (CO2) و جراحی زخم‌های بزرگی در کف پا به جا می‌گذارند که راه رفتن را بسیار دردناک می‌کنند.

به طور خلاصه مزایای برداشتن زگیل‌ها با لیزر به قرار زیر است:

• سریع، مؤثر و راحت
  • قابل استفاده برای تمامی بخش‌ها بدن