تقویت و درمان ناخن های شکننده

اگر از شکنندگی ناخن‌های خود رنج می‌برید باید بدانید که شما تنها نیستید. متخصصان معتقدند که در حدود ۲۰ درصد از افراد از اونیکورکسی (اصطلاح پزشکی برای ناخن‌های شکننده) رنج می‌برند. اما برای تقویت ناخنهای شکننده چه باید کرد. در حالی که ضعیف شدن و شکننده شدن ناخن‌ها ممکن است به شکل‌های مختلفی بروز کند (مانند تشکیل شیار یا پوسته‌پوسته شدن ناخن). اصطلاح اونیکورکسی به حالتی اطلاق می‌شود که در آن، ناخن بیمار دچار شکستگی‌های طولی می‌شود و روی سطح آن ناهمواری‌هایی به صورت شیاری به وجود می‌آید.

علائم شکنندگی ناخن

علائم اصلی شکنندگی ناخن وجود ناخن‌هایی شکننده است.اگر شما ناخن شکننده داشته باشید، ممکن است در انتهای ناخن‌های خود شکافتگی ببینید که این خود یکی از مشخصه‌های این بیماری خاص است.علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ناخن‌هایی که به راحتی می‌شکنند یا پوسته می‌شوند.
  • ناخن‌هایی که یک سری رشته‌های طولی دارند.
  • ناخن‌هایی که لایه‌های پروتئینی آن‌ها شکسته یا جدا شده است.

دلایل شکنندگی ناخن‌ها

این‌ها دلایل اصلی هستند که می‌توانند منجر به بروز شکنندگی ناخن‌ها شوند:

بیماری‌های پزشکی (دلایل زمینه‌ای و اساسی)

• کم‌خونی
  • بی‌اشتهایی عصبی
  • پُرخوری
  • اختلالات تیروئید (کم‌کاری تیروئید)
  • سرطان
  • پسوریازیس
  • اگزما

• داروهای رتینوئید (تجویز خوراکی)

استفاده بیش از حد از مواد مختلف

• لاک پاک‌کن
  • حلال‌های کوتیکول (پوشش‌های سخت)
  • وارد آمدن آسیب یا ضربه به انگشت مربوطه

علل دیگر

• تماس طولانی‌مدت یا شدید با آب، صابون و یا الکل
  • استفاده خیلی زیاد از ناخن (بر روی کیبورد، پیانو و…)
  • سوهان زدن ناقص، به صورت خشن یا با بی‌دقتی
  • علل ناشناخته

به جز علل ذکر شده در بالا، سن به عنوان یک عامل بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. در واقع هر چه سن بالاتر می‌رود، خطر اینکه ناخن‌ها شکننده شوند بیشتر می‌شود.افرادی که به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند، به نظر می‌رسد که ساختار ناخن‌هایشان تحت تأثیر قرار گرفته است که این یا مستقیماً ناشی از خود بیماری است یا ناشی از درمان‌های انجام شده (متابولیسم ناخن آسیب می‌بیند).

روش‌های درمان شکنندگی ناخن

در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده از مشکل اونیکورکسی و شکنندگی ناخن ها رنج می‌برید، در ابتدا سعی کنید تا چند روز از روش های درمان خانگی استفاده کنید. در صورتی که وضعیت ناخن های شما بهبودی نیافت و یا بدتر شد، لازم است برای درمان و تقویت ناخن های شکننده خود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، چرا که ممکن است شکنندگی ناخن‌ها از علائم یک بیماری یا مشکل جدی باشد. رسیدگی و مراقبت پزشکی زودهنگام موجب تشخیص صحیح و به موقع بیماری و در نتیجه درمان موفقیت‌آمیز و ریکاوری سریع‌تر آن می شود.روش درمان اونیکورکسی و ناخن‌های شکننده به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد. لازم است پزشک در ابتدا علت اصلی شکننده شدن ناخن‌ها را تشخیص دهد و سپس برای درمان و تقویت ناخنهای شکننده شما اقدام کند. بنابراین شیوه‌های درمان شکنندگی ناخن، با توجه به علت بروز این مشکل می‌تواند بسیار متفاوت باشد. با درمان علت اصلی و زمینه‌ای بروز شکنندگی ناخن و اونیکورکسی، ظرف مدت زمان کوتاهی شکنندگی ناخن‌ها نیز خود‌به‌خود برطرف می‌شود.  تنها ماده‌ی مکملی که تاثیر آن بر افزایش استحکام و ضخامت ناخن اثبات شده است، بیوتین می‌باشد.روش‌های خانگی تقویت ناخن های شکننده، شامل استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌های حاوی روغن‌های گیاهی می‌شود که به درمان شکنندگی ناخن بسیار کمک می‌کنند. استفاده منظم از مرطوب‌کننده موجب می‌شود که مشکل شکنندگی ناخن‌ها مجددا بروز نکند. دو نوع مرطوب‌کننده مختلف در بازار موجود می‌باشد. شما می‌توانید به انتخاب خود هر یک از این موارد را به صورت غیرتجویزی، تهیه کنید.

مرطوب‌کننده‌های کازمتیک (زیبایی)

این کرم‌ها سریعا خشکی پوست و ناخن را برطرف می‌کنند. اما اثر مرطوب کنندگی آن‌ها تنها تا زمانی ادامه دارد که کرم همچنان روی پوست و ناخن هست. مرطوب‌کننده‌های کازمتیک (زیبایی  برای افرادی که ناخن‌های شکننده دارند (اما علائم اونیکورکسی مثل شیار‌های طولی روی ناخن را ندارند) مفید است.

مرطوب کننده‌های درمانی (دارویی)

این کرم‌ها حاوی فرآورده‌های نفتی یا مواد معدنی روغنی هستند که با جلوگیری از تبخیر آب از سطح پوست و ناخن، موجب مرطوب نگه داشتن آن می‌شوند.تصور می‌شود که اضافه کردن میزان مصرف ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی نیز تاثیر مثبتی در درمان و تقویت ناخن های شکننده دارد، البته این موضوع به طور رسمی‌ به اثبات نرسیده است. اما منطقا به نظر می‌آید که ایجاد تغییر در رژیم غذایی و مصرف بیشتر ویتامین و مواد معدنی می‌تواند روش موثری باشد، چرا که این کار موجب بهبود سلامتی بدن و استحکام ناخن‌ها می‌شود.

• ناخن‌های خود را بلند نگه ندارید و اگر ناخن‌های خود را به صورت چهارگوش بچینید، معمولا شکنندگی آنها کمتر می‌شود.
  • از عوامل شکنندگی ناخن مانند تماس مستقیم با شوینده‌ها پرهیز کنید و با دستکش کار کنید، به‌طوری که ابتدا دستکش نخی و روی آن دستکش پلاستیکی بپوشید، و یا از دستکش دولایه استفاده کنید که لایه داخلی آن پوشش نخی داشته باشد، زیرا استفاده از دستکش های پلاستیکی ساده موجب عرق کردن دست ها و نرم شدن ناخن ها و شکنندگی بیشتر آنها می شود.کلسیم حدود یک درصد حجم ناخن را تشکیل می‌دهد و در سفتی و سختی ناخن هیچ‌گونه دخالتی ندارد. پس هیچ‌گاه ناخن در اثر کمبود کلسیم نمی‌شکند
  • از حضور بیش از حد در محیط‌های سرد پرهیز کنید.
  • ناخن‌ها را چرب و مرطوب نگه دارید. توصیه ما این است که از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، مانند روغن زیتون و روغن بادام. هر روز بعد از اینکه دست‌ها را می‌شویید، یک یا دو لایه از این روغن‌ها را به ناخن‌ها بمالید.
  • کِرِم‌های مرطوب و نرم‌کننده هم برای جلوگیری از شکنندگی ناخن‌ها موثر است. هر چه تعداد دفعات چرب کردن ناخن‌ها در روز بیشتر باشد، به همان مقدار شکنندگی ناخن‌ها کمتر می‌شود.
  • سعی کنید کمتر از لاک و استون استفاده کنید.
  • علاوه بر قرار دادن میزان کافی شیر و پروتئین در برنامه غذایی می توانید مقداری ژلاتین نیز در آب میوه مخلوط کرده و میل کنید.
  • اگر دچار کم خونی هستید، آن را درمان کنید. نکته مهم در درمان کم خونی فقر آهن آن است که باید درمان را تا یکی دو ماه پس از رفع کامل علایم و عوارض ادامه داد تا ذخایر مغز استخوان نیز از آهن سیراب شوند.