بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست: انواع و درمان

برای کسانی که دوست دارند وقت خود را بیرون از خانه، در باشگاه یا مکان‌های دیگری که ممکن است موجب تعریق و کثیف شدن پوست شود، سپری کنند، مهم است که از خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست آگاه باشند. در حالی که معمولا این عفونت خطرناک نیست، اما این شرایط می‌تواند دردناک، ناراحت کننده و دارای درمان دشوار باشد. آگاهی بیشتر در مورد عفونت‌های قارچی پوست به شما در شناسایی مشکلات احتمالی و جلوگیری از عود مجدد کمک می‌کند.اغلب این عفونت‌ها هنگامی که فرد ناحیه را تمیز نمی‌کند یا اجازه می‌دهد گرم و مرطوب بماند، بسیار بدتر می‌شود. قارچ‌های پوستی به سختی از بین می‌روند، این امر باعث می‌شود که این شرایط برای درمان، بسیار سخت باشد. انواع مختلفی از عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ‌ها وجود دارند و همه آنها ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن ظاهر شوند.

انواع بیماری‌های  عفونت قارچی پوست

قارچ پای ورزشکاران (قارچ پا)

ممکن است از هر ۶ نفر یک نفر به “قارچ پای ورزشکاران” مبتلا گردد. این قارچ پوستی در نواحی گرم و مرطوب پوست، ازجمله بین انگشتان پا رشد می‌کند. این عفونت باعث خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی پای شما می‌شود. کف پای شما نیز می‌تواند خشک و پوسته پوسته شود. همچنین ممکن است پای شما تاول بزند. اگر پای برهنه بر روی زمین‌های مرطوب و آلوده، مثل حمام‌های عمومی، استخر و سونا راه بروید، ممکن است به عفونت قارچ پای ورزشکاران مبتلا شوید. اگر پس از لمس پا، دستان خود را نشوید، قارچ پا می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز سرایت کند.

عفونت ناخن (قارچ ناخن)

عفونت قارچی ناخن معمولاً از لبه ناخن‌ها آغاز می‌شود و به آرامی به سمت مرکز گسترش می‌یابد. این قارچ بسیار تدریجی رشد می‌کند و باعث می‌شود ناخن‌های شما در طول زمان تغییر رنگ داده و شکننده شوند. ممکن است بافت‌های اطراف آن نیز ضخیم‌تر شوند. درنهایت، انقدر ناخن ضخیم‌تر می‌شود که پوشیدن کفش‌ها دردناک خواهد بود. معمولاً ناخن پا بیش از ناخن انگشتان دست درگیر می‌شود. اگر مبتلا به قارچ پای ورزشکاران شده باشید، ممکن است این عفونت گسترش یافته و ناخن‌های شما را نیز درگیر کند. همچنین اگر ناخن‌های شما ضعیف شده باشند (به عنوان مثال در اثر ایجاد یک زخم) ممکن است به قارچ ناخن مبتلا شوید.

قارچ پیتریازیس رنگارنگ (تینه‌آ ورسیکالر)

این عفونت توسط نوعی قارچ به نام “مالاسزیا” ایجاد می‌شود. معمولاً این عفونت در بین جوانان به ویژه مردان شایع‌تر است. اگر شما مبتلا به پیتریازیس شوید، ممکن است پوسته‌تان به‌صورت تکه‌ای پوسته پوسته شود. همچنین مقدار کمی احساس خارش خواهید داشت و در پشت و نیم‌تنه شما رنگ پوست، تغییراتی خواهد داشت. رنگ آن معمولاً صورتی یا قهوه‌ای است. اگر پوستتان تیره‌تر باشد، این تغییر رنگ واضح‌تر است.

کچلی قارچی (عفونت‌های تینه‌آ)

شما در اثر تماس با یک فرد آلوده، سطوح مرطوب مانند کف حمام یا حتی تماس با حیوان خانگی دچار این بیماری می‌شوید.

تشخیص

عفونت‌های قارچی با معاینات بالینی و با بررسی میکروسکوپی نمونه‌های کوچکی از پوست، مو و یا ناخن و سپس توسط رشد قارچ‌ها تشخیص داده می‌شوند. دانستن اینکه کدام نوع قارچ‌ها عامل عفونت هستند، بسیار مهم است؛ زیرا اطلاعات زیادی در مورد اینکه بهترین روش درمانی چیست و چگونه می‌تواند از بروز عفونت‌های جدید پیشگیری کرد، به ما می‌دهد. به طور مثال اگر قارچ‌هایی که به طور معمول روی پوست حیوانات زندگی می‌کنند علت بیماری باشند؛ ممکن است لازم باشد حیوانات اهلی و خانگی را درمان کرد. گاهی اوقات یک سگ یا گربه می‌تواند نوعی از عفونت قارچی داشته باشد که روی حیوانات تنها باعث بروز علائم خفیفی می‌شود، اما در انسان علائم شدیدی به همراه دارد و تحریک‌ کننده‌تر است. این امکان نیز وجود دارد که حیوانات خانگی عفونت را از صاحبان خود گرفته باشند.

دارو

استفاده از داروهای موضعی ضدقارچ معمولاً نخستین درمانی است که صرف نظر از علت بروز عفونت (درماتوفیت یا مخمر) برای عفونت‌های پوستی قارچی موضعی پیشنهاد می‌شود. ضدقارچ‌های آزول و آلیلامین متداول‌ترین داروها هستند.داروهای خوراکی ضدقارچ نیز مانند فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول، تربینافین و گریزوفولوین برای درمان عفونت قارچی تخمیزی دهان یا ناحیه تناسلی و عفونت‌های مزمن مستمر تجویز می‌شود. داروی ضدقارچی با توجه به شدت، نوع و محل عفونت باید چند هفته، چند ماه یا حتی مدتی طولانی‌تر مصرف شود.

کرم

لوسیون‌ها و کرم‌های ضدقارچی متعددی در دسترس هستند که می‌توان آنها را بدون نسخه خریداری کرد. پزشک ترکیبی از پماد ضدقارچ و کورتیکواستروئید را برای درمان عفونت‌های خفیف توصیه می‌کند. داروهای موضعی باید یک یا دو بار در روز مستقیماً روی پوست آسیب دیده به کار برده شوند.

دیگر روش‌های درمان قارچ پوست

بااین حال بعضی عفونت‌های قارچی پوست به درمان‌های خاصی نیاز دارند، برای مثال درمان انیکومایکوز از درمان باقی قارچ‌های پوستی دشوارتر است. متخصص پوست و مو از بیمار می‌خواهد که پس از اتمام دوره مصرف داروی خوراکی تا چند ماه از لاک ناخن ضدقارچی حاوی سیکلوپیروکس اولامین استفاده کند. جایگزینی ناخن قدیمی و رشد ناخن جدید سالم و شفاف گاهی بیش از یک سال طول می‌کشد. برای درمان عفونت قارچ پیدرا باید موی آسیب دیده را کوتاه کرد و سر را با شامپوی ضدقارچ شست. ازآنجایی که قارچ تا مدت‌ها پس از برطرف شدن علائم روی پوست باقی می‌ماند، بیمار باید درمان را دقیقاً طبق دستور پزشک ادامه دهد.

•  بعد از حمام کردن، پوستتان را خوب خشک کنید.
  • لباس‌های گشاد و نخی بپوشید.
  • جوراب‌های نخی بپوشید.
  • پودر بچه را درون جوراب‌ها و کفش‌هایتان بریزید.
  • پاهایتان را بعد از شستن، به خوبی خشک کنید.
  • حوله، شانه و برس مخصوص به خود داشته باشید..
  • هنگامی که عفونت قارچی از بین رفت، ملحفه و لباس‌هایتان را بشویید.
  • اگر فردی در خانواده‌تان مبتلا به عفونت قارچی پوست سر بود، بالش، کلاه، شانه و قیچی موی سر او را ضدعفونی کرده و یا دور بیاندازید.
  • در استخرهای شنا، دمپایی پلاستیکی بپوشید.
  • هر ۲ تا ۳ روز یک‌بار کفش‌های خود را عوض کنید (برای جلوگیری از عفونت قارچی پای ورزشکار).
  • در هنگام ورزش، لباس نخی بپوشید، زیرا عرق بدن را خشک می‌کند.
  • اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، مقدار قند خونتان را کنترل کنید