اندازه‌گیری درصد چربی بدن با تجزیه و تحلیل و آنالیز بدن

بسياري از افراد هستند كه از اندام خود رضايت ندارند؛ برخي از آنها به دنبال كسب وزن هستند و از لاغري و رنجوري خود نگرانند؛ اما، تعداد كساني كه از چربي اضافي، خصوصاً درنواحي شكم، باسن و ران ها رنج مي برند، بسيار بيشتر هستند؛ زيرا، چربي زياد، مخصوصاً در اين نواحي، تندرستي را به مخاطره مي اندازد.امروزه، مشخص شده كه چاقي، با بيماري هاي سرخرگ كرونري، فشارخون، ديابت نوع دو، انسداد ريوي، التهاب مفصلي و انواع مشخصي از سرطان، ارتباط دارد. به ياد داشته باشيد، كاهش بيش از اندازه ي چربي بدن نيز خطرناك است.بنابراين، كميت وزن و مهم تر از آن كيفيت وزن(تركيب بدن) عوامل مهم تندرستي بوده و شاخصي براي آمادگي جسماني هستند. هرچند كه اندازه گيري تركيب بدن سابقه طولاني دارد؛ ولي، طي بيست سال اخير،رشد قابل توجهي داشته است.از افراد عادي جامعه تا ورزشكاران نخبه كه درصدد رسيدن به وزن مطلوب يا حفظ آن هستند، همه از مزاياي ارزيابي و آشنايي با تركيب مطلوب بدني بهره مند مي شوند. كاربردي ترين تجزيه و تحليل درخصوص تركيب بدن، برپايه تقسيم وزن، به دو بخش چربي و بدون چربي است. بخشي از كل وزن بدن كه از بافت چربي تشكيل شده است، درصد چربي بدن ناميده شده، ميزان چاقي نيز با توجه به اين شاخص، ارزيابي مي شود.

بادی کامپوزیشن یا ترکیب بدن چیست؟


بدن شما از دو نوع توده تشکیل شده است:

  • توده چربی، چربی‌هایی است که در داخل بدن قرار گرفته است. چربی بدن می‌تواند در بافت عضله، زیر پوست و یا در اطراف اندام‌ها واقع شده باشد. برخی از چربی‌ها برای سلامت کلی بدن ضروری است و به حفاظت از اندام‌های داخلی، تامین انرژی و تنظیم هورمون‌های مهم بدن کمک می‌کند.
  • توده بدون چربی،شامل استخوان، آب، ماهیچه و بافت‎ها است. وجود توده بدون چربی نیز برای عملکرد صحیح بدن مهم است.

آنالیز ترکیب بدن، مقایسه توده چربی و بدون چربی در بدن است. هنگامی که در مورد ترکیب بدن صحبت می‌شود، معمولاً به درصد چربی بدن و یا درصدی از بدن شما که چربی است، اشاره دارد. درصدی از بدن شما را که چربی نیست، توده بدون چربی (FFM) نامیده می‌شود.

راه ها ی سنجش چربی بدن


BMI

BMI یا شاخص توده بدنی چیست؟BMI مخفف عبارت انگلیسی Body Mass Index یعنی شاخص توده ی بدن می باشد. همانطور که هرفرد برای خود قد و وزن مشخصی دارد، BMI یا شاخص توده بدنی هر فرد نیز خاص اوست و به صورت زیر تعیین می شود.برای محاسبه ی BMI به دو پارامتر یعنی قد و وزن خود نیاز دارید. هنگامی که قد و وزن خود را اندازه گرفتید، وزنتان بر حسب کیلوگرم را بر توان 2 قدتان بر حسب متر تقسیم کنید. به طور مثال یک فرد 70 کیلو گرمی با قد 170 سانتیمتر دارای شاخص توده بدنی 24.22 می باشد.BMI کمتز از 18.5 نشان می دهد که شما به کمبود وزن مواجه هستیدBMI بین 18.5 تا 25 نشان می دهد که وزن شما مناسب است.BMI بین 25 تا 30 نشان می دهد که شما کمی اضافه وزن دارید.BMI بین 30 تا 35 نشان دهنده ی چاقی متوسط است.BMI بین 35 تا 40 نشان دهنده ی چاقی شدید است.BMI بیشتر از 40 نشان دهنده ی چاقی مفرط می باشد.

برخی از محدودیت های استفاده از شاخص توده بدنی

گرچه شاخص توده بدنی به طور معمول برای همه زنان و مردان نتایج قابل اعتمادی را نشان می دهد اما مثل هر چیز دیگری محدودیت ها و مرزهایی هم دارد برای مثال:

  • این شاخص ممکن است برای ورزشکاران و افرادی که بافت ماهیچه ای مستحکم و متراکم دارند، با ضریب خطا همراه باشد و BMI آنها را بالاتر از میزان واقعی نشان دهد زیرا اضافه وزنی را که به دلیل بافت ماهیچه ای به وجود آمده است را با چربی اضافی بدن اشتباه می گیرد.
  • در مورد استفاده از این شاخص برای سالمندان نیز محدودیت هایی وجود دارد زیرا ممکن است در مورد اضافه وزن این افراد را کمتر از حد واقعی نشان دهد زیرا هر فردی که دچار کاهش بافت و تراکم ماهیچه ای شده باشد ممکن است BMI واقعی خود را به دلیل تراکم آب یا چربی در واحد حجم به درستی تشخیص ندهد.

دور کمر

برای خانم ها اندازه ایده آل دور کمر 89 سانتی متر است و برای مردان کمتر از 101 سانتی متر.با توجه به گفته متخصصان، این شاخص نشان دهنده چربی دور شکم است که فرد را در خطر حمله قلبی، دیابت و سکته مغزی قرار می دهد. دکتر ویلیام یانسی مدیر مرکز غذایی و تناسب اندام دانشگاه دوک، از شاخص دور کمر برای بیمارانی که اضافه وزن دارند ( نه چاق ها ) استفاده می کند.

فاصله ران ها

توسط صفحات وبی و مدی در سال 2013 محبوب شدو طرفداران این روش ادعا می کردند اگر بایستی پاهای خود را به هم بچسبانی و میان دو ران فاصله وجود داشته باشد پس لاغری.روش درستی نیست و دلیلی ندارد که جلوی آینه بایستید و دنبال فاصله بگردید. متخصصان می گویند چنین شیوه هایی به تصور فرد از بدنش ضربه می زند و می تواند باعث اختلال در خوردن نیز شود.

نسبت دور کمر به باسن

خانم هایی که نسبت دور کمر به باسنشان بالای 0.8 باشد بیشتر در خطر بیماری هستند.با اینکه این روش تا حدودی رایج شده است اما بعضی پزشکان دیگر از آن استفاده نمی کنند.

عضلات شکم

 اگر سیکس پک ( شش تکه ) دارید پس متناسب هستید.مقدار چربی که زیر پوست خود حمل می کنید بازتابی است از آنچه به صورت سوخت و سازی در بدنتان رخ می دهد. اما داشتن چنین عضلاتی نیازمند مقدار فوق العاده کمی چربی بدن، ورزش بسیار زیاد و رژیمی به شدت کم کالریست.این روش تا حدودی مورد قبول است.

چالش ناف

یک دست را دور پشت کمر خود بپیچید، اگر توانستید ناف خود را لمس کنید پس لاغرید! این هم مانند شاخص فاصله بین ران ها بی فایده است. چالش ناف فقط می تواند نشانتان دهد که چقدر دستتان انعطاف پذیر است! نه اینکه بگوید چاقید یا لاغر. بسیاری از خانم هایی که تناسب اندام داشتند در این چالش شکست خوردند.

چالش استخوان ترقوه

چند سکه یک شکل را در فضای استخوان ترقوه بچینید. سر جای خود ماندند یا افتادند؟ اگر توانستید نگهشان دارید پس لاغرید.
استفاده از این روش مرسوم نیست و نتایج درستی نمی دهد.

چالش ریسمان

 یک راه جالب برای اندازه گیری نسبت دور کمر به قد است. اگر دور کمرتان کمتر از نصف قدتان باشد، سالم هستید. با یک ریسمان قد خود را بگیرید. ریسمان را به دو قسمت مساوی تا کنید. ببینید که آیا ریسمان دور کمرتان را می گیرد یا خیر.

تجزیه و تحلیل بیوالکتریکی امپدانس

 یک ماشین است که سیگنال های الکتریکی را  به بدن می فرستد و دوباره دریافتشان می کند. سپس دستگاه درصد چربی را در برابر بافت بدون چربی محاسبه می کند.

وزن زیر آب

 با نام وزن هیدرو استاتیک نیز شناخته می شود، در این روش فرد داخل یک مخزن آب قرار می گیرد و با جابجایی آب اندازه چربی در برابر بافت بدون چربی گرفته می شود.

اسکن DEXA

اسکن DEXA، استحکام استخوان را اندازه گیری میکند وبا با  استفاده از اشعه X معمولا برای ارزیابی خطر تراکم یا پوکی استخوان مرسوم است. اما برای محاسبه مقدار چربی نیز می تواند استفاده شود.




0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *