آبله‌مرغان: درمان، علت و علائم

یک بیماری عفونی و عامل آن ویروس واریسلا زوستر می باشد. بیماری آبله مرغان باعث راش های پوستی تاول مانند شده و همچنین باعث خارش بدن، خستگی و تب می شود. این بیماری برای افرادیکه تاکنون دچار آبله مرغان نشده و یا واکسیناسیون نشده اند، بسیار مسری می باشد. این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در کودکان شایع تر است .

علایم آبله مرغان

تب، بی‌حالی و گاه درد خفیف شکمی از علائم آبله مرغان می باشد.ابتدا فردی که دچار بیماری آبله مرغان شده است دچار علایم تب، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، سردرد و گاه درد خفیف شکمی می‌شود که بعد از 2- 1 روز بثورات قرمز رنگ خارش‌دار معمولاً ابتدا در پشت بيمار و به دنبال آن به فاصله چند ساعت روي شكم و قفسه سينه ظاهر مي شود. این بثورات به تدریج حاوی مایع روشن می‌گردد که 2-1 روز بعد مایع فوق به تدریج کدر می‌شود دانه ها در آبله مرغان بسيار سريع تكامل يافته و بيشتر آنها در عرض 48 ساعت خشك و شروع به تشكيل پوسته مي كنند و راش هاي جديد پيدا مي شوند و جاي آن ممكن است براي چند روز يا چند هفته پوست محل تاول با تغيير رنگ نسبت به پوست مجاور ديده شود.

علت بروز آبله‌مرغان چیست و چگونه بیماری سرایت می‌کند؟

آبله‌مرغان بر اثر انتقال ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند به راحتی به افراد دیگر سرایت کند. شما ممکن است بر اثر قرار گرفتن در معرض عطسه یا سرفه‌ی فرد مبتلا یا خوردن غذا یا نوشیدنی مشترک با او، به بیماری مبتلا شوید. همچنین در صورتی که جوش‌ها یا دانه‌های روی پوست مرطوب باشد و شما به این مایع تماس داشته باشید، بیماری به شما منتقل می‌شود.فردی که به ویروس آبله‌مرغان مبتلا است، می‌تواند حتی قبل از این که خودش علائم بیماری را داشته باشد، ویروس را به دیگران منتقل کند. زمانی که آبله‌مرغان بیشتر از همه مسری است، دو تا سه روز قبل از بیرون ریختن دانه‌های پوستی در سرتاسر بدن می‌باشد.شما در صورتی در معرض خطر ابتلا به آبله‌مرغان هستید که واکسن آبله‌مرغان را نزده باشید و قبلا هم به این بیماری مبتلا نشده باشید. در صورتی که یکی از افراد نزدیک به شما که با هم زندگی می‌کنید به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلای شما به این بیماری زیاد است، چون شما با فرد آلوده در تماس نزدیک هستید.

پزشک می‌تواند داروی ضد ویروس آسیکلوویر (zovirax) را برای به حداقل رساندن علائم آبله مرغان در بزرگسالان تجویز کند، اما این دارو فقط زمانی موثر است که در ۲۴ ساعت اول پس از آلوده شدن به ویروس، مصرف شود. پدر و مادری که دارای سابقه آبله مرغان نیستند، باید بلافاصله کودک مبتلا به آبله مرغان را به نزد پزشک برده تا تشخیص و درمان لازم برای کودک اعمال شود. برای کودکان سالمی که به آبله مرغان مبتلا می‌شوند، معمولاً مصرف آسیکلوویر لزومی ندارد. زیرا به نظر نمی‌رسد چندان مفید و موثر واقع شود. اگر فرزند شما به آبله مرغان مبتلا شده‌است، به پزشک مراجعه کنید تا لزوم مصرف این دارو یا سایر انواع درمان را تعیین کند.بسیاری از روش‌های درمان آبله مرغان، بر از بین بردن خارش آزار دهنده تاول‌ها و جلوگیری از ترکیدن تاول‌ها و عفونی شدن آن‌ها تمرکز دارد. حمام بلغور جو دوسر و لوسیون کالامین می‌تواند به کاهش این خارش کمک کند. اصلاح ناخن‌ها برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و زخم ناشی از خاراندن موثر است. اگر خارش با حمام و لوسیون، مهار نشود، آنتی هیستامین‌های خوارکی (بلعیدنی)، مانند دیفن هیدرامین (بنادریل و نام‌های تجاری دیگر)، ممکن است تا حدودی خارش را تسکین دهد. می‌توانید از یک داروی غیر آسپرین مانند استامینوفن (تیلنول و نام‌های تجاری دیگر) برای پایین آوردن تب کودک خود استفاده کنید. هرگز به یک کودک مبتلا به آبله مرغان، آسپیرین ندهید. زیرا ممکن است موجب سندرم “ری” شود، که یک بیماری بالقوه خطرناک و مهلک است. گاهی اوقات، تاول آبله مرغان می‌تواند آلوده به باکتری شود، در این صورت، نیاز به درمان آنتی بیوتیکی خواهد داشت.

عوارض بیماری آبله مرغان

درمان جای زخم‌های باقیمانده از آبله مرغان

پزشک می‌تواند در تشخیص روش درمانی مناسب برای برطرف کردن جای زخم‌ های ناشی از آبله مرغان به شما کمک کند. البته رفع کامل جای زخم‌های ناشی از این بیماری امکانپذیر نیست، اما اغلب این جای زخم‌ها را می‌توان با استفاده از روش‌های زیبایی تا حد زیادی بهبود بخشید. مهم‌ترین روش‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، عبارتند از:

• میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری شیمیایی:با استفاده از این روش‌ها،لایه سطحی پوست برداشته شده و مجدداً ساخته می‌شود. میکرودرم ابریژن معمولاً عوارض و حالت تهاجمی کمتری در مقایسه با لایه‌برداری با مواد شیمیایی دارد.
  • تزریق ژل و عمل انتقال چربی :از تزریق چربی یا ژل می‌توان برای پر کردن فرورفتگی‌هایی که در اثر تاول‌های آبله مرغان بر روی پوست باقی مانده است، استفاده کرد. با استفاده از این روش‌ها، مشکل ظاهری این زخم‌ها تا حد زیادی اصلاح می‌شود.

همچنین ممکن است پزشک برای کمک به کاهش درد و آثار زخم ناشی از تاول‌های آبله مرغان، استفاده از کرم، ژل یا بانداژهای حاوی سیلیکون را به شما توصیه کند. عوارض بیماری آبله مرغان بسیار نادر است.عفونت ثانوی بثورات جلدی که به خاطر خاراندن و زخم شدن بوجود می آید، متداولترین عارضه ی آبله مرغان ساده دوران کودکی است. در صورتی که چنین عفونتی بوجود آید مصرف آنتی بیوتیک ضروری به نظر می رسد.ممکن است بزرگسالان و کودکانی که سیستم دفاعی بدنشان به خاطر ابتلا به به آبله مرغان ضعیف شده، به سینه پهلو مبتلا شوند. کودکانی که به بیماری اساسی دیگری مبتلا نیستند دچار این عارضه نخواهند شد. آنسفالیت (التهاب مغز) از عوارض دیگر این بیماری است که هر چند نادر است، امکان دارد رخ دهد.